Hjälp, fort!
01.02.2014
Jag behöver hjälp. Här sitter jag storgråtandes och har gjort det i flera timmar, hela min dag har gått åt det. Mitt liv har förändrats. Jag kan inte göra någonting annat än att gråta, igår var jag glad men nu detta. Mina föräldrar bråkar och jag tror att mamma är sjuk. Har en sjukdom alltså. Jag har aldrig varit troende egentligen, men idag testade jag be för att jag inte vet vad jag ska göra. En fråga till typ en präst - om Gud ser en hela tiden, så då borde han väl se mig just nu? Tror ni han hjälper någon att bli frisk om nån är sjuk? Jag ber och ber... För jag vet att jag aldrig skulle kunna leva utan en i min familj, ALDRIG :( Men det enda jag vet är att hon ska på några tester, magnetröntgen eller något sånt. Det måste väl inte vara något farligt för det? Hon kanske är nästan helt frisk? Hon har blivit opererad förut... Och vad ska jag göra för att få "bättre relationer" mellan mamma och pappa? Det är hon som är sur på honom pga en sak.
Sen en annan sak, jag skulle gärna skriva mer men alla ser ju det här. Har ni någon mejladress så att man kan mejla med er istället för att alla kan läsa? :( Och sen en till fråga till en präst, som inte har något med detta som jag skrivit där uppe att göra. Gör Gud även såna som inte hör till kyrkan friska? Och vad händer med djur när de dör? Kommer de också till himlen?
Hoppas på snabbt svar, tog ett tag att skriva detta pga alla tårar så det börjar sudda framför mig :(
Btw, jag visste inte i vilken kategori jag skulle lägga detta eftersom att det handlar om flera saker. gråtande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Prästen Per svarar
03.02.2014
Hej vännen, bra att du vårgar dej på att fråga... Ska försöka mig på ett svar:
Det är sant att Gud ser dej också just nu och bibeln lovar att Han hör när vi ber honom om hjälp. Det finns många exempel på att människor har fått hjälp genom bön, endel har blivit friska "helg som vanligt", en del har plöttsligt blivit friska på ett för läkarna helt oförklarligt sätt och en del blir av någon anledning inte friska. Men det som är helt klart är att Gud inte överger dej, Han är med dej och ger dej kraft för varje dag. Fortsätt bara att be till Honom. Det gillar han!
När det gäller frågan om vad du kan göra för att dina föräldrar ska få bättre relationer till varandra så tycker jag nog inte att det är ditt ansvar. Dina föräldrar har själv ansvar för sin relation. Det du kan göra är att uppmuntra dem att prata om saker och ja att be också för den situationen.
Jag tror inte Gud gör skillnad på om vi hör till kyrkan och till vilken kyrka vi i så fall hör. Jag tror Gud hör alla böner och att han älskar alla. Frågan vad som händer med djur när de dör är intressant. Vi får kanske inte direkt nåt svar på frågan utifrån bibeln. Man brukar se på saken så att djur inte har en själ på samma sätt som människan och att de därför är olika oss människor. Samtidigt verker det på en del bibelställen som om allt som är riktigt gott ifrån denna värld också skulle följa med till himlen, så det skulle tala för att också djuren har plats där... vi får ju se en vacker dag!
Bra att du skrev, det gör alltid saker lite lättare att bära att man delar dem med någon!
Hälsar Pilde
PS från Liselott: Tyvärr har vi inte möjlighet att mejlas med någon så att inte "alla" ska se vad man skriver om. Det finns helt enkelt inte pengar till det - också för att skulle vi börja mejla privat med en så skulle alla vilja göra det. Och ett mejl skulle ju säkert bli många fler, en hel diskussion, totalt många långa timmar per person. Det är alltså inte alls för att vi inte skulle vilja det, vi har bara inte möjlighet till det. Men det finns på vår framtids-önskelista, precis som helgdejour, chattmöjligheter och möjlighet att träffa unga f2f :D. Men vi får klara oss så här tills vidare. Hoppas du ändå kunde få lite "första hjälp" här av oss, och vi skulle också gärna se att du gick och talade med någon om det här, tex skolkuratorn, en favoritlärare, moster, en ungdomsledare osv - någon som kan trösta, krama, lyssna och stöda ännu mera irl. Stoooooor kraaaaam, och hoppas det ordnar sig med din mamma!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott