Högkänslighet
15.02.2015
Hej, jag har en vän som mår dåligt över en sak som i detta sammanhang är oväsentligt. För ett tag sedan skickade jag ett sms till henne där hon svarade att hon har det tungt. Med ens sköljdes jag över av en enorm sorg och nedstämdhet. Det var precis som om jag kände de känslor hon kände. Detta är inte första gången jag känner någonting liknande. Jag är också väldigt bra på att känna av folks humör och känslor överlag. I ett rum fullt med människor kan jag få riktigt panik. Ofta kan jag också känna på mig vad som kommer att hända.
Det kanske låter konstigt allt det jag försöker beskriva, men jag är säker på att jag inte hallucinerar eller någonting sånt. Jag googlade upp mina "förmågor" och stötte på begreppet "högkänslighet". Mycket stämde in på det jag läste, men det var även mycket jag inte riktigt förstod. Mina frågor är vad högkänslighet innebär, om det verkligen finns någonting sådant och om det är möjligt att det är det jag har eller om jag är konstig och inbillar mig? Tack på förhand! R

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.02.2015
Hejsan, kära R
Du är inte alls konstig och jag tror inte att du innbillar dig heller. Det låter som att du kan vara en sk. HSP (högkänslig) person. HÄR, kan du läsa mera om det. Men man kan inte avgöra en sån sak bara på basen av att några saker stämmer in på en. Att du känner med en vän som mår dåligt kan ju också betyda att du är en varm och medkännande person som värnar om dina vänner och vill dem väl. Hur vi är som person bestäms av så mycket. Vår personlighet såklart men också till stor del på grund av våra erfarenheter och upplevelser i livet. Allt som händer oss och som vi upplever under livets gång formar oss till de människor vi är. Det är jätte värdefullt och något vi ska vara stolta över. Man ska aldrig skämmas över det man upplev i sitt liv, man ska ta lärdom av det som hänt och gå vidare som en klokare människa.
Jag ska ännu ge lite mera tips och råd hur du kan få lite lättare med olika saker.
Om du känner att det är jobbigt att vistas i rum med mycket folk så finns det också olika övningar som kan hjälpa dig att klara av sånt bättre. Tex om du ska på en middag där det kommer att vara endel folk, många som du inte känner. Fundera ut på förhand några saker som du kan prata om med folk. Kanske någon ny film som gått på bio, något som stårr i tidningen eller något som du jagat upp dig över i skolan. Vad som helst bara du har förberett dig lite och har några olika saker att ta till. Sen ska man inte fundera så mycket på vad den andra ska tycka eller tänka om en. De allra flesta har fullt upp med att fundera över sig själva och hinner inte fundera så mycket över andras göranden. Säg det du kommer på, tänk inte att det är dumt eller fånigt, säg det bara.
Det finns många med social fobi (som man kan kalla det när man har svårt att umgås med nya människor och inte vill stå i centrum med allas blickar på sig), som har fått bra hjälp av KBT behandling men också av ACT.
Du verkar vara en jätte fin person som bryr dig om dina med människor :) Fortsätt med det och var glad över att du kan känna med andra människor, det är inte alla som kan det.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna