Hur kan jag ändra mitt psyk?
05.03.2016
Hej! Jag är en väldigt hälsosam kille och har det bra i vardagen. Har aldrig varit direkt mobbad speciellt av någon men ibland när någon får ut sig något dumt så tar jag åt mig så enkelt. T.ex. sa min kompis att jag var smalare än en supermodell. Sånna där enkla
händelser kan stanna och surra runt i min hjärna hur länge som helst. Jag har en sån personlighet så jag vill vara perfekt för alla. Jag ändrar mig hela tiden beroende på vad jag tror folk gillar. Jag kämner mig inte själv ens. Så min fråga är, hur kan jag sluta ta åt mig så enkelt eller få ett starkare psyk? Kopparbanan

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.03.2016
Hejsan, kära du och förlåt att du måst vänta på ditt svar.
Du ska absolut inte ändra på ditt psyke. Såklart är det lättare i livet om man inte är så tunnhudad, att man kanske inte tar åt sig av allt som andra säger till en. Men vi har våra personligheter och det ska vi ha, vi ska inte vara likadana alla. Tänk vilken trist värld det skulle vara ;)
Sen vill jag ännu skriva att ingen är perfekt, ingen, absolut ingen. Inte ens de vackraste människorna i världen. (Vem ska nu egentligen bestämma det heller), men iaf så har vi alla våra goda sidor men också våra sämre. Så är det och så ska det vara. Vi kan jobba med oss själva så att våra goda sidor utvecklas och blir starkare än de sämre, men vi kommer alltid att ha av båda sidorna.
Jag tror att du ska jobba med ditt självförtroende och din självkänsla. Vi har listan en hel massa sätt att öva och intala sig själv att man duger precis just så som man är. Du hittar mera på våra infosidor HÄR.
Om man själv ständigt nedvärderar sig själv och tänker att man är dålig så sänder man ut såan signaler och andra börjar se en på det sättet, men om man gillar sig själv och visar det utåt så kommer man att bli en sån person som alla vill umgås med. En varm och trevlig typ som är säker i sig själv. Ha det som ditt mål.
Jag vet att man lätt blir sårad av andras kommentarer, speciellt om det gäller ens utseende, det är väldigt känsligt. Men det som din kompis sa om att du är smalare än en supermodell behöver väl inte vara negativt heller, eller? Nu har ju inte jag hört tonläget och inte heller sett ansiktsyttryck, men det kan ju också vara så att din kompis är lite avundsjuk på din kropp och kanske därför eventuellt lät lite sur.
Det är lätt hänt att man börjar älta saker som hänt och saker som folk sagt, man ligger sömnlös och vänder och vrider sig. Man löser inga problem på det sättet, de blir tvärtom bara större. Man blir trött och ledsen och så kan man i sina tankar omvandla hela grejen så att man nu riktigt säkert hamnar i underläge och så har man plötsligt intalat sig själv att den andra nog riktigt säkert menade det hen sa som något negativt.Genom att tänka negativt och nedvärderande om sig själv påverkar vi hur våra liv kommer att utvecklas. Överlag ska man försöka hålla borta såna tankar, man ska helt enkelt inte släppa fram dem. De gör bara att man börjar må dåligt. Man kan istället styra in sina tankar på en mera positiv bana. Tvinga dig själv att tänka allt som något bra, försök sväng allt till din fördel. Bland våra tips har vi bla ett att man ska skriva upp fem bra saker med en själv och varje dag fylla på med flera bra saker och flera gånger varje dag läsa listan på vad du är bra på. På det sättet kommer du att höja sin självkänsla och må bättre. Ge det en chans!
Försök att alltid hitta det positiva i allt, man kan ju faktiskt välja om man vill se det som är bra eller det som är dåligt. Kom ihåg att alltid välja att se det som är bra <3 Om man under en tid försöker koncentrera sig på det bra i allt så kommer det småningom att bli en vana. Men det är ju klart att det tar tid att förändra sina tankar och funderingar, det är inget som sker över en natt. Man tänar ju inte upp magmusklerna till sixpack över en natt heller ;) På sikt kommer du att märka att du inte är så känslig längre för vad folk säger, du vet att du är bra och det står du för, punkt slut!
Jag önskar dig all lycka och välgång, hör gärna av dig på nytt <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna