Hur skriver man ut sig ur kyrkan?
05.11.2022
Hej! Har velat skriva ut mig ur kyrkan sedan jag var 11, är nu 18. Hur gör man?

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.11.2022
Hejsan!
Du specificerade inte i din text vilket trossamfund det är som du vill skriva ut dig ur, men jag antar här i mitt svar att du menar den Evangelisk-Lutherska kyrkan, eftersom det är den kyrkan som de flesta i Finland hör till.
Det finns flera sätt att skriva ut sig ur kyrkan, antingen kan man skicka ett fritt formulerat meddelande per post till sin församling, eller meddela rakt till magistraten genom att logga in på deras sida (där ser man alla sina personuppgifter). Men lättaste sättet att skriva ut sig är kanske att använda DEN HÄR sidan. Där fyller du bara i dina grunduppgifter, och så är du utskriven från och med det.
Nu vet jag inte hur troende din övriga familj är och ifall detta är något du tänkt berätta för dem eller inte (ifall det eventuellt kan bli en konflikt). Därför vill jag också berätta att du kommer få hem ett bekräftelsebrev på posten, från magistraten, där det inuti står att du skrivit ut dig ur kyrkan. Det här brevet kommer hem inom 1-3 veckor efter att man skrivit ut sig. Så ifall du ännu bor hemma eller har din adress registrerad hos dina föräldrar så kan de kanske bli nyfikna på vad det är för brev du fått från magistraten, bara du vet om det :)
Mvh, Kix