ingen rubrik
02.07.2014
Hej. Jag har några frågor åt er, den första er är vad krävs det av en för att börja studera till estonom? Ska man ha bra betyg? studerar nujust till närvårdare, har ett år till men det var tyvärr inget för mig, så vill pröva med ngt helt annat :)
Vad ska man göra för sin vän när hon har panikångest, är deprimerad och utbränd?hon är bara hemma och orkar inte vara ute.. Hon har också försökt att ta livet av sig.. Vill kunna göra något men det är så svårt att veta vad.. :/
Hur ska jag göra min pojkvän extra glad? Vill överraska honom med något, ingenting somkostar helst för är inte så rik ;) men sku vara roligt att göra honom jätte glad :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Storasyster Jenny svarar
03.07.2014
Hej vännen!
För det första har Storasyster Jenny några tankar åt dig angående din väns panikångest, de kommer här:
Hej du!
Tänkte ta och slänga hit en kommentar om panikattackerna som du skriver att din vän har.
Tyvärr finns det inte så mycket som du som vän kan göra för henne, utan att förstås visa att du bryr dig och att du finns där för henne. Men mot panikattacker, depression, utbrändhet och självmordsförsök så behöver man få professionell hjälp. Nu vet jag ju inte om hon redan har kontakt med någon psykolog/terapeut/läkare, men om inte så skulle du kunna peppa och motivera henne till att söka hjälp. För det är allvarliga saker som det är frågan om, och ju förr man får hjälp desto bättre. Tror det skulle vara viktigt för henne att så snabbt som möjligt få prata med nån som är expert på dessa områden, och då alltså vet hur hen ska kunna hjälpa din vän för att få må bättre.
och du, vilken fin vän du är som vill hjälpa henne!
kram! /Jenny
Vi återkommer till din fråga så fort vi hinner, sköt om dig tills dess <3
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica
Hej igen, här kommer mera:
Till estenom kan man här i Österbotten studera vid Yrkeshögskolan Novia, men de har ingen antagning 2014 (har vartannat år). Det kanske finns anda utbildningar till estenom på finska som har intagning och nu har restplatser man kan söka, men vi misstänker att alla är på yrkeshögskolenivå och därför kräver en fullgången utbildning på andra stadiet. Så kanske du orkar ett år till på närvårdarlinjen och söker först efter det? Att ha en yrkesutbildning att falla tillbaka på är hursomhelst ett smart drag på dagens knepiga arbetsmarknad. Om du känner dig omotiverad eller till och med skoltrött, så begär hjälp av skolan (kurator mm) och läs våra sidor om Skoltrötthet. Hur höga betyg man behöver för att slippa in till estenom är svårt att säga, antagningsgrunderna varierar nog lite från år till år beroende på bla antal sökande, och så beror det ju på dina totala antal poäng (läs mera här).
Sedan angående pojkvännen. Att göra sin pojkvän glad behöver inte alls vara så komplicerat eller svårt eller stort eller dyrt - knixet är nog att verkligen känna honom och fundera på vad man kan göra utgående från det. Vi tar ett exempel: Gillar han en viss sorts musik eller ett band kan något så enkelt som att köpa en pryl med bandets namn på (eller varför inte göra själv?), göra låtlistor åt honom på Spotify med älsklingslåtarna (ifall han nu mot förmodan inte redan har det) eller självmant lägga på en sådan låtlista fastän du själv inte är så förtjust i det bandet. Konsertbiljetter till just det bandet skulle kanske vara fantastiskt, men kanske för dyrt (inkl övrnattning, resa, mat osv) - och kanske är de inte ens på väg till Finland. Men man kan ju kolla.
Det finns nog tusen och ett förslag i den stilen, just på basen av honom som person, hans intressen och smak osv - var kreativ och använd fantasin. Och var inte så "kranttu" (kinkig) med vad det är, det ÄR ju tanken som räknas ;). Och varje sak behöver inte vara gudomligt fantastisk heller - det är de småsmå sakerna i ett förhållande som utgör grunden för lyckan, som att hämta kaffe åt honom också när man tar åt sig själv eller dela ett "inside joke" tillsammans. Mera om det här kan du läsa på våra infosidor om Parförhållandet. Sedan kan man ju gärna också göra något som tangerar just ert förhållande. Fara på pizza till samma ställe där ni åt er första pizza tillsammans. Spela låten ni dansade första tryckaren till och dansa en ny tryckare på vardagsrumsgolvet. Göra en scrap-book/fotoalbum med bilder från ert förhållande, platser som betytt något för er och andra minnen. Igen, använd fantasin :)
Och så finns det naturligtvis femtielva saker man kan göra, bara man har rätt inställning. En picnic på en brygga i solnedgången kan bli fantastisk - eller tråkig om man inte hittar på något att prata om eller hemsk om man bara stör sig på myggen. Eller att fara på någon motorshow eller hembygdsmuseiutställning kan bli en mardröm om den ena gnäller och vill hem. Men med rätt inställning, att nu ska vi pröva på något nytt med öppet sinne och gärna gräva fram lite romantisk feelis, så öppnas en helt ny värld.
Om man bara vill, så kan ALLT bli kul, till och med att gå på upptäcktsfärd på farmors vind eller paddla havskajak eller fara på radio X3M:s sommarfest någonstans. För vännen, om den ena eller båda i förhållandet färdigt har en negativ inställning, lätt får tråkigt, gnäller osv, så KAN det eventuellt vara ett tecken på att själva förhållandet inte mår så bra. Då kanske det inte hjälper med att försöka piffa upp det med något kul och romantiskt, utan det är annat i förhållandet man borde jobba på. En massa tips på hur man får ett förhållande att må bättre finns alltså under Parförhållandet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica