Intelligens
16.06.2021
He hur mäter man någons IQ nivå? Hur vet man om man har hög eller låg iq nivå? Försöker hitta på nätet testa mig men kan inte hitta. Pirrko

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.06.2021
Hejsan!
Till att börja med vill jag säga att mätning av intelligensen är ett väldigt omdiskuterat ämne. Det finns flera olika sortens test som används, men de kan alla ge lite olika resultat trots att de testas på samma person. Vad som också spelar in är i vilken miljö de utförs, vilket humör man är på när man gör det, har man ätit och sovit tillräckligt etc.
Många traditionella IQ-test mäter egentligen mest ens logiska tänkande, och det finns många forskare som menar att begreppet intelligens är mycket bredare än så. Enligt Howard Gardner, psykolog från Harvard, så finns det nio intelligenser, bl.a. social intelligens, kroppslig intelligens och musikalisk intelligens.
De IQ-test som poppar upp exempelvis i ett SoMe-flöde och som går snabbt att göra så ska man inte lita på. De mest erkända testen med forskningsunderlag är bl.a. WAIS-testet (Wechsler Adult Intelligence Scale IV) som används av psykologer, och Stanford-Binet testet. Att göra ett riktigt test kostar oftast, men man kan göra en gratisversion av sistnämnda testet här, som kan vara indikerande men inte nödvändigtvis stämma helt (här kan också resultatet påverkas av hur bra man är på engelska). Mensa har också ett snabbtest på sin sida, som är indikerande men som inte mäter ett så exakt värde som deras övervakade test (som man betalar för).
Om man verkligen vill gå igenom ett mer ingående IQ test så kan man gå till en psykolog eller psykiater.
Lycka till!
Mvh, Kix