Jag begriper inte
22.04.2015
Hej! Jag undrar verkligen en sak. Många saker. Varför börjar man röka egentligen? Det finns en tjej som gick i min klass i grundskolan som jag uppfattade som klok och förståndig och som hade lika intelligenta föräldrar. Nu har hon precis publicerat en profilbild på sig själv där hon är iförd solglasögon och håller en cigarett i handen. Allvarligt talat. Vad har hänt med människan? VET hon inte att det är farligt nu helt plötsligt? Eller vill hon inte förstå? Är hon osäker på sig själv? Vill verka självständig? Göra uppror? Vara tuff och kulturell? Frågorna är oräkneliga.
Det här med alkohol är också märkligt,tycker jag. Alltid, i alla sociala mingelsammanhang är alkohol inblandat likt förbannat, det är som att folk inte kan umgås utan det! I mitt kompisgäng är det likadant. Tycker det är så töntigt med allt snack som låter ungefär som följer: "det blir väl å dricka ikväll då", "undrar hur full hon blir den här gången", "shotta nu råååå!". Jag har varit berusad, väldigt berusad till och med, så jag vet varför människor dricker. Det är en speciell känsla man får, och man glömmer sina bekymmer. Får en ursäkt att hångla upp folk. Och visst, det är kul. Man skrattar, utbyter saliv med andra och dansar galna danser. Men ingenting är på riktigt! Det är ingen sann lycka man upplever! Alkoholen spänner en duk av glamour över verkligheten, ingenting annat. Ändå är det enda tillfället där folk inte sitter klistrade vid sina mobiler när de är fulla. Snälla, förklara för mig. Varför är vi så här??? Syster rökfri yster

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.04.2015
Hejsan, Det är svåra frågor du funderar på och det finns väl egentligen inga bra svar. Varför börjar man röka fast de vet hur skadligt det är????? Det kan ju ha att göra med att man tror att man ska stiga i graderna om folk uppfattar en som tuff och häftig. Man kanske är rädd att hamna utanför gemenskapen om man inte gör som "alla andra". Grupptrycket har säkert sin del i det hela åtm om man är lite yngre. Men visst, man kan fråga sig varför en människa som borde veta vad den ger sig in i för elände ändå väljer att börja med tex tobak. Det är nog bara den personen själv som på riktigt vet vad som är orsaken, eller så vet hen inte ens det själv, det bara blev så. Hur som helst, så är det på vars och ens eget ansvar hur man väljer att leva sitt liv. Ingen annan kan eller ens har rätt att ha åsikter om det, var och en måste få bestämma sig, fast man kan tycka som medmänniska och vän att man skulle vilja säga något. Men man måste nog bara svälja sina åsikter där. Tyvärr.
Det är samma med alkohol. Alla borde veta vad som händer i kroppen och vad man kan råka ut för som påverkad av alkohol. Men ändå så väljer en stor del av människorna att utsätta sin kropp för alkoholen. Men igen, det är deras eget val och det kan ingen annan göra något åt. Såklart om det barkar iväg helt och hållet för en person i ens närhet så måste man ju få försöka hjälpa den personen. Men man kan inte bestämma något angående någon annan, det har man inte rätt till. Jag innstämmer helt och hållet med dig då du skriver att det inte är sann lycka upplevt genom berusningens dimmor, kommentaren tycker också likadant. Jag skulle tro att de flesta tänker i liknande banor, men ändå så halkar en massa personer in i beroendet varje dag :(
Man vill ju sä gärna att alla ska må bra och ha det bra. Men man kan inte "rädda" hela världen. Alla är sin egen lyckas smed som det heter och om en person väljer alkohol och tobak mm så är det dens val och den som måste ta konsekvenserna av sitt val. Mycket möjligt kommer personen att ångra sig nån gång, men då kan hen inte heller skylla på någon annan än sig själv.
Jag förstår att du störs av detta, men det är inget du kan göra åt det. Alla måste få göra sina val, du, jag och alla andra. Lättast har du om du försöker att inte tänka på vad andra gör eller inte gör :)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna