Jag vill bara bli lestadian ????
01.01.2025
Jag har funderat lite på hur blir jag en lestadian di e super coola i mina ögon.
Men gälland regler så e de väldigt tabu me svordomar, såklart rusmedel e dit, vad mer så man int får hate fö å gö fel å vad är?
Jag vill först studera lilja skola Vännäs kommun de är nära umå dit finns planner å sedan gymnasiet där avklarat så högskolan å ta dietist utbildning.
Sedan kommer lite krockade problem jag vill ha barn å standard e ju no 'birth controll" å ca 10' normal' jag vill då ifall man måste producera barn maximalt 2 å ja vill ha tjesarsnitt för jag är rädd att jag ska få trauman. Å deta efter mina utbildningar är klart i Sverige ska ja hinna finna en man å (enligt en USA lestadism) så ska man ha dates där den ena möter den andres familj å man får inte vara själv med den ande snnan måste vara in a public space eller själva med ett 'melanhand' man får hålla händerna man får inte säg nej eller skilja sig efter att man gift sig fast man skulle ha en våldsam partner (detta tror ja va USA lägger namnet på sidan i hemliga rutan) om man gifter sig med en icke lestadian så har man syndat.
Ingen tv(finns få undantag sport å nå barnprogram), ingen dans, musik är flest syndade musik va få man göra å ja ifall en skriver ensidig skilsmässa får den andre int gifta sig.
Inget smink , inga tatueringar å INGA PERCINGAR RÄKNAS DÅ MINA HÅLL I ÖRONEN DÅ FAST JA INT HAR DITT NÅ NU ? Å int heller FÄRGAHÅRET ja älskar å färga håret de får min ångest bort.
Är det fortfarande en synd ifall jag mastubrrande före ja kanske kom fram till att ja vill bli lestadian? Ffö de e ju en synd i deras ögon? Å int få man heller prata om sexuella sakerna (fattar att man int få titta på corn) liksom men att int diskutera sexuella saker???!.
Får man typ int enkelt förlåt om man ber “In Jesus name and blood your sins are forgiven " typ så fast ja då sku dödat mitt foster sku gud ha get mig förlåtelse då?
Ja okej alla mian frågor e viktiga men hur blir ja lestadian å
Vad får jag int /ha på mig?
Äta int?
Får ja röka (då ja e tillräckligt gammal?)
Får jag bara lestadian fast alla andra i min familj e "vanliga'' kristna? Hur slutar ja å svär fö vi gö de fö ofta. T i skolan, heema, bussen umgås med vänner från andra läder ja vill sluta synda men har it hittat just" jag vill sluta synda så ja slipper in till himmlen" Honsomblilestadianeftersinastudier
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
14.01.2025
Hej och tack för dina frågor.
Det finns olika sorters laestadianism, men alla grenar räknas med i kristendomen.
I Österbotten därifrån du skriver har Laestadianernas Fridsföreningars Förbund (lff.fi) många bönehus och gudstjänster och program för både unga och gamla. Du kan ju läsa mer på deras nätsida som finns på svenska, engelska och finska.
I Österbotten lever många varianter av kristendom sida vid sida. Det finns frikyrkor som t. ex. baptister, metodister och pingstvänner.
Den ortodoxa kyrkan (ort.fi) och den evangelisk-lutherska kyrkan (evl.fi) är de äldsta, som funnits längst.
Laestadianer hör ofta till också evangelisk-lutherska kyrkan, de har dubbla medlemskap eftersom laestadianismen av tradition ingått i evangelisk-lutherska kyrkans såkallade inre väckelse.
Kristna kyrkor och samfund tänker olika om t. ex. frågor kring sexualhälsa och jämställdhet mellan könen. Men de konservativa laestadianerna som har skarpa regler håller också på att förändras till mera samhällsvänliga former. T. ex. så valdes Mari Leppänen till den första kvinnliga prästen hos laestadianerna. Hon skrev sin teologiska forskning om just problem inom laestadianismen. Nuförtiden är hon biskop i Åbo för evangelisk-lutherska kyrkan och har nog inget emot att färga håret eller använda preventivmedel.
Om du söker en kristen gemenskap med en sådan etik som inte bejakar kondomer och P-piller i äktenskapet och som inte godkänner föräktenskaplig sex, jämställdhet mellan män och kvinnor och kärlek mellan personer av samma kön så gäller det ju att välja ett mera värdekonservativt sammanhang som just då laestadianerna eller Slef, svenska lutherska evangelieföreningen i Finland (slef.fi).
KU - förbundet kyrkans ungdom (kyrkansungdom.fi) är en slags lugn mellanväg med happenings för ungdomar och unga vuxna och med sitt kontor i Nykarleby. De är inte negativa om ungdomskultur eller samboskap, att leva ihop före du är gift.
Jag kan förstå att om du bor på en mindre ort är det knepigt att hitta flera olika sorters kristendom att pröva på. Om du bor på en större ort är det lättare att t. ex. gå på en samling eller gudstjänst hos flera av de kristna riktningar som jag nämnt, pröva på, prata med människor och vara med på nåt sommarläger eller t. o. m. söka sommarjobb där. Men pröva. Så blir det tydligare vad du trivs med och inte trivs med.
En kyrka, församling, bönehus där du får ställa frågor, där du får vara den du är innerst inne och där människor bryr sig finns inte överallt. Också en i början trevlig gemenskap kan vara religiöst manipulativ och förtryckande av sina medlemmar. Och det är fel. Då börjar en må dåligt och får svårt att ta sig ur och vidare. Då ska du samla ditt mod, lämna det sammanhanget och söka ett nytt.
Så ta vara på dig, du har alltid rätt att ställa frågor, vara kritisk och att komma och gå självständigt.
Eller som det faktiskt står i Bibelns Nya testament. "Men pröva allt, behåll det goda".
En ljus fortsättning på det nya året, önskar jag dig.
Monika