Jag vill inte
27.12.2014
Hejhej!
Jag sitter i världens konstigaste sits. Och då menar jag allvar.
Jag har mått dåligt en tid för mitt undermedvetna har tänkt på att jag är för tjock men JAG tycker inte det. Det börjar bli bättre för jag har talat om det för mamma och pappa. Men nu för någon dag sedan hämnades mitt undermedvetna med att hitta på den grymma och jättejätte jobbiga tanken "självmord" och jag blev jättejätte rädd. Det är jätte allvarligt att tänka så. Jag vill absolut Inte göra det. Aldrig i världen. Men mitt undermedvetna finns och det skickar dendär tanken åt mig igen. Hur ska jag göra för att den ska lugna ner sig? Eller försvinna skulle ju vara ännu bättre. För detta är allvarliga tankar... och jag har ju inget att må dåligt över så VARFÖR kommer den då? F

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
29.12.2014
Hej F!
Vad bra att du pratar med dina föräldrar om hur du har det och hur du mår! För en av de bästa sakerna vi kan göra när vi går igenom perioder i livet som är litet ”snurriga” och jobbiga det är just att prata med någon och inte hålla allt för oss själva. För då blir allt för det mesta ännu litet snurrigare. Så har du också berättat för din mamma och pappa om dina självmordstankar? Det kunde ju verkligen vara det allra bästa att göra just nu!
För precis som du skriver så är de tankar som du tänker inga sanningar. En tanke är en tanke, en konstruktion i våra huvuden. Och tankar tänker vi i tusental varje dag. Så när du tänker att du är tjock så är det ju inte sant, utan något som du tänker. Samma med att tänka på självmord. Att du tänker på självmord är också bara en tanke. Som ju verkligen kan vara riktigt skrämmande. Ofta när vi försöker få bort eller trycka undan våra tankar, känslor eller minnen så har de en tendens att bli ännu starkare. Därför pratar man mycket om att acceptera sina känslor och tankar, att låta dem vara med och att hitta bra sätt att ta hand om dem. Istället för att försöka få bort dem eller hålla undan dem.
Men det är lättare sagt än gjort, åtminstone till en början och då kan vi behöva hjälp av människor som jobbar med dessa saker. Så kanske kunde du be dina föräldrar om hjälp med att hitta någon bra psykolog eller terapeut som du kunde prata med några gånger. Eller så kan du själv ta kontakt med skolpsykologen eller skolkuratorn på din skola. Och på det sättet få hjälp med dina tankar som påverkar ditt liv just nu. Och samtidigt också få bra verktyg för livet. För tankar kommer du att fortsätta tänka och då kan det verkligen vara värdefullt att ha bra redskap för att hantera dem på ett bra sätt i fortsättningen också. Så att du inte fastnar i destruktiva tankar eller känslor utan så att du kan handskas med dem på ett sätt som blir bra för dig, på sätt som gör det möjligt för dig att fortsätta leva ditt liv, må bra, växa och utvecklas – utan att fastna i rädslor och destruktiva tankemönster!
Lycka till på vägen & många varma kramar!
H.Susanna