Känner mej irriterande
26.11.2015
Hej, det känns som att ingen gillar mej. Det känns som att alla tycker jag är påträngande och irriterande. Har några väldigt nära kompisar, och en massa andra kompisar men jag får känslan att dom inte egentligen vill vara med mej, vet inte varför. Och då vill ja ändra på mej själv så ja kan känna mej lite omtyckt, hur ska jag göra för att inte bli en helt annan person och kanske börja förstå att det inte behöver vara att jag är påträngande och irriterande?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.11.2015
Hejsan, kära du <3
Trist att du känner det sådär, men å andra sidan, om man är medveten om en sak som kanske inte hör till ens bästa personlighetsdrag så kan man ju ändra sig :)
NU vet jag ju inte på vilket sätt du känner att du skulle vara påträngande eller irriterande. Har något sagt något eller är det mera som att du känner det på dig? Det är viktigt för oss alla att ha vänner omkring oss. Det behöver inte vara massor men någon eller några behöver vi för att må bra. Alla vill vi vara omtyckta och känna oss som en i gruppen. Vi har ju skrivit en hel massa om vänskap och hur man skaffar vänner mm, om du inte redan läst det så hittar du det HÄR. Jag hoppas att du kan hitta nåt tips eller råd hur du kan göra för att lättare smälta in i en grupp. Läs ännu mera HÄR.
En grundregel är att man försöker vara sån mot andra som man vill att andra ska vara mot en själv. Sen är det helt tillåtet att kolla in hur de riktigt populära gör, vad de säger hur de rörs och sånt och så kopierar man dem. De allra flesta brukar tex gilla att prata om sig själva, så det är åtm ett säkert kort att fråga vad folk gillar för filmer, glass, spel, mm mm men man ska inte vara alltför frågvis heller såklart. Du kan också läsa våra sidor om självförtroende och självkänsla, man ska ju inte behöva bli en annan person för att kunna bli omtyckt. HÄR, hittar du mera att läsa. Du är värdefull som du är och ska inte behöva låssas vara en annan än den du är. Det kan ju vara dina kompisar som har ändrats också, det är mycket vanligt just i din ålder. Man utvecklas åt olika håll och kanske inte längre synkar med de man förr umgått med, det är helt naturligt att man kanske börjar se sig om efter nytt sällskap.
Om man försöker ge ett gott intryck, försöker se det mesta med positiv innställning, inte pratar skit om någon, behandlar andra som man själv vill bli behandlad så brukar det nog lösa sig med kompisar.
Jag håller tummar och tår att det ska reda upp sig, men hör gärna av dig igen om något känns jobbigt.
Stoooor varm kram från ungdomsinformatören Sanna