Kix
31.10.2021
Hej kix, tack för svaret! Du är väldigt duktig och bra på att ge tips och metaforer, gillar det :) Dom är till stor hjälp och du förklarar väldigt enkelt och bra!
Har lite funderingar och undrar om du även här skulle kunna ge tips och kanske metafor?
Jag tänker tillbaka på en fråga jag ställde: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/hej-kix
Här skrev jag om fantasier som jag har haft och i slutändan så var det ju bara positivt. Jag Skulle vilja förtydliga det med att, som jag skrev, om mina fantasier och längden på dom. Jag skrev att det pågick ”ett tag” och vid ”något tillfälle”. Det som jag menar med detta är att det i själva verket pågick i perioder. Exempelvis det med duschen höll jag på i ett par månader, ca 3-4 månader. Fantasierna återkom vid dom tillfällen jag skulle duscha under den perioden om du fattar. Ibland kunde fantasierna komma parallellt med varandra. Exempelvis att dom kom samtidigt. Ibland blev det så att fantasierna blev jobbiga och att dom tog över. Så jag gjorde detta med mindfullness övningar som jag hittat på nätet. Sen kunde man komma över dom när jag kände att det blev för mycket.
Jag kom på nu en sak som jag vet att jag inte nämnt. Jag kom faktiskt att fundera på mina tankar om dom var normala eller inte innan händelsen i skolan inträffade. Det med duschen pågick fram till precis innan händelsen i skolan skedde. Jag undrade om det jag gör är galet eller normalt, så jag googlade och fick upp psykos och blev jätterädd. Trodde att jag var sån, just då kunde jag inget alls om psyket i samma utsträckning som jag gör idag. Jag trodde att allt som jag gör och fantiserat om, att jag håller på att utveckla en psykisk sjukdom. Så det var just då jag började göra dessa mindfullnessövningarna för att få bort tankarna, speciellt då dom blir jobbiga. Detta inträffade cirka en månad innan händelsen i skolan skedde. Så jag jobbade på det och kom över det när det blev för mycket. Sen hände just det i skolan och mina tankar började fara åt alla håll som vi redan diskuterat om. Nu har jag liksom kommit över allt det. Både oro och fantasin
Så sammanfattningsvis: jag har skrivit om längden på mina fantasier, att dom pågått i perioder samt att jag kom att tänka på dom innan händelsen i skolan inträffade, något som jag inte nämnt innan. Så är detta fortfarande ”OK” eller är det något nytt som du får reda på som skulle avvika från det tidigare inlägget?
Sen skulle jag även undra såhär, när fantasierna ibland blir jobbiga, som exempelvis om du minns hon tjejen som jag skickade om som var rädd för monster. Har du nått exempel eller nån metafor dom du skulle vilja dela med dig av? jag har ju en bra fantasi och inlevelseförmåga vilket är bra. Men ibland har det blivit överdrivet och blivit styrande, som jag förklarade i det inlägget som jag skrev om som jag länkat till här ovan. Då jag undrar om det i framtiden skulle vara så att det skulle bli nått fantasi dom blir lite överdrivet har du nått tips eller metafor? Förutom mindfullnesövningar. Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.11.2021
Hejsan!
Tyvärr så raderar vi inte frågor av principskäl, eftersom vi behöver dem för vår statistikföring (som är viktig om vi ska få stöd för att driva vår verksamhet) + att om vi raderar en blir det fort så att alla vill att deras fråga raderas efter svar, och då far en massa tid åt sånt. Tanken är ändå att vår frågetjänst ska vara lite av ett ”lärobibliotek” på sätt och vis :) Hoppas du förstår. De gånger som vi raderat frågor så är det för att det funnits dubbletter av samma fråga, eller för att frågan varit spam och direkt osaklig. Nån gång har vi också kunnat gå in i en fråga och editera nåt smått om där funnits nåt som direkt kan röja någons anonymitet.
Men istället för att radera den här frågan så kommer jag att ignorera den och svara på kommentaren som du ställde istället, men jag gör det här under, just för statistikföringens skull.
Du har helt rätt i att det är normalt att människor fantiserar om samma saker flera gånger om, eller att man har en ”favoritfantasi” att återgå till :) Inget konstigt med det!
Jag tycker det låter riktigt vettigt också det som du beskriver i andra stycket av kommentaren.
Och jo, när man känner oro är det väldigt vanligt att man börjar övertänka. Vissa mera än andra. Det är väl nån sorts grej som kommit med oss människor sen vi bott i grottor, som en överlevnadsstrategi, eftersom man på den tiden måste vara väldigt vaksam på vad som gav en oro (exempelvis om det fanns farliga djur i närheten). Man liksom ”scannar” efter problem. Så det i sig är normalt, men det kan också bli för mycket av det ibland, speciellt i dagens samhälle när vi inte behöver fundera så mycket på just vilda djur, då går den här oron över till annat. Och om såna tankar blir jobbiga är det bra med just terapi så man får nya insikter om sig själv, och också att man gör mindfullness-övningar såsom du har gjort. Att aktivera kroppen på nåt sätt kan också hjälpa så man får ut den där energin, exempelvis någon typ av träning.
Ha en bra dag!
Kram, Kix