Kränkande kommentarer
30.10.2014
Det finns människor som tror de kan säga vad de vill som är kränkande. Jag har börjat försöka stoppa sånt, problemet är bara att jag inte vet vad jag skall säga då någon säger ex detta:
a) hah gayyyyy
b) hora
c)*taffsar*
d) cp barn
e) asså, de e så gayyy XD
f) min bok är helt reipad (rape/våldtagen)
g) SKJUT MIG x'D ja far seriöst hem o cuttar!
h) kato neekeri!!
eller till annat sexistiskt, rasistiskt, diskriminerande kommentarer.
Ugh, ni vet... sånt.
Jag brukar påpeka vad de säger men ja... har ni några dryga kommentarer man kan säga eller sånt som får dem tysta och tänker på vad de sagt?
Detta är btw vardagsrepliker i min skola, ingen vuxen årkar reagera fast de hör om det.
OCH JA! Jag har sagt till lärarna.
upprörd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Jag tycker att det är jättebra att du reagerar på hur människor slänger ur sig kommentarer som kan vara kränkande eller sårande, och som de antagligen inte tänker på själv. Bara genom att reagera och säga ifrån kan man åstadkomma en förändring. Det är ingen lätt uppgift att försöka ändra på folks vanor och du är modig som gör någonting åt saken.
Du har gjort helt rätt som har talat om saken med dina lärare - och det är verkligen synd om det inte har lett till någon förändring. Lärarna har nog en viktig roll då det gäller att sätta gränser för vad som är ok och vad som inte är det. Jag tycker att du skall försöka ta upp saken pånytt med dem. Försök att t.ex. få igång ett projekt i skolan där ni försöker göra människor medvetna om hur de talar och hur sårande/kränkande deras ord kan vara.
Jag tror egentligen inte att det behövs några dryga kommentarer för att människor skall fundera över sina ordval. Det budskapet man borde få fram till dem är att de skulle fundera över vad deras ord verkligen betyder. Du kan ju fråga dem vad de tror att en Cp-skada är, och om det spelar någon roll ifall en person verkligen skulle vara bög (och isåfall varför). Jag tror ju precis som du att bara man skulle få folk att tänka efter så skulle de ändra på sitt sätt att tala.
Här på decibel kommer vi att ha månadens tema kring bl.a. sexuella trakasserier i November och då funderar vi lite kring just språket och hur det används för att kränka och förnedra andra personer - någonting som ofta upplevs som ganska harmlöst då det gäller ungdomar men sist och slutligen är lika grovt och i vissa fall olagligt som om det skulle gälla vuxna människor. Så ge dig till tåls så får du kanske nya tips inom kort.
Stå på dig och fortsätt vara modig!
Kramar
Tessi