Kropp
06.02.2025
Hej. Märklig fråga men vill få svar
Sen 1 månad tillbaka har jag haft väldigt problem med att bajsa. Det började med att jag hade diarré då ganska hela tiden. Men för ungefär 2 veckor sedan så har det sakta börjat avta helt ( jag kan inte bajsa ) det kan gå 5-6 dagar att ens få ut något. Och då jag väll lyckas så är det normal ” konstintes” så de beror int på hård eller lös mage. Det är mera att jag int kan få ett start på magen.
Och jag känner varje dag, flera gånger om dagen att jag är bajsnödig och skulle behöva på wc men då jag väl är där, så de går int ja trycker å trycker men ingenting händer. Å nu den senaste veckan har de vari riktit problem då magen är full, de kommer int ut och jag måste ju äta så det har resulterat i att jag spyr upp maten istället
Laxeringsmedel är ett alternativ ja, men jag vill inte ha diarré, och som sagt jag har varken diarré eller hård mage då jag lyckas bajsa. Jag vill bara kunna få en ” startkick” typ
Har ont i magen dagligen och mår dåligt över det här, finns det nåt man kan göra utöver laxeringsmedel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.02.2025
Hej,
Trist att höra att din mage krånglar. Mycket riktigt kan det vara din livssituation som bidrar till det. Det låter som att bakteriefloran i din tarm av någon anledning är lite "off" just nu, och det kan resultera i både diarré och trög mage.
Precis som du skriver så tror jag att laxermedel skulle kunna vara "för aggressivt", det handlar ju enligt dig inte om att tarminnehållet skulle vara för hårt utan bara om att det är svårt att få igång den. Så kan det bli om man har upplevt kraftig diarré eftersom man på sätt och vis har tömt ut allting och kroppen då kommer lite i obalans. Jag tror att det kunde vara bra om du försökte tillföra lite goda bakterier till din matsmältning, t.ex. Idoform som säljs receptfritt på apoteket. Det är ett kosttillskott som också brukar rekommenderas i samband med t.ex. antibiotikakurer eller utlandsresor men mjölksyrabakterierna är bra för att upprätthålla tarmens normala bakterieflora både vid förstoppning och diarré.
En annan sak du kan testa är VI-Siblin som också säljs receptfritt på apoteket. Det gör avföringen mjukare men hjälper också vid både diarré och förstoppning. Ibland kan man behöva lära sig vilken dis man behöver av det för att magen skall fungera optimalt, men följ anvisningarna i bipcksedeln.
Försök också att komma ihåg att få i dig tillräckligt med vätska (även om jag förstår att det är svårt just nu) så att inte tarmen slöar till sig av att du är för torr.
Jag hoppas att något av detta hjälper. Tveka inte heller att fråga personalen på apoteket om råd, de är väldigt kunniga.
Kram,
Tessi