Ledsen.
01.02.2014
Hej!
Jag har känt mig ledsen under en längre period nu. Jag har kompisar och det går bra för mig i skolan och så, så det är inget med det. De flesta kvällar då jag lägger mig ner börjar jag gråta och vet inte vad jag ska göra, det har även börjat bli så på dagen. Många gånger klarar jag inte av att sluta gråta. Jag har ingen att prata med om det här problemet eftersom jag inte vet varför jag är ledsen. Snälla hjälp mig, iallafall med att komma på en anledning som det kan vara. Jag är väldigt tacksam för svar! Ledsen tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Storasyster Jenny svarar
03.02.2014
Hej!
Ibland kan det vara så att vi inte vet varför vi är ledsna, utan det ligger någon dold orsak bakom allt. Kanske det skulle kunna hjälpa om du pratade med nån? Typ skolkuratorn som har utbildning i att hjälp unga att hitta orsaken till varför man är ledsen. Så att du har nån att dela dina tankar och funderingar med. Som kan stötta dig och hjälpa dig att börja må bättre. Nån att lita på, nån som lyssnar och nån som verkligen bryr sig.
Det är i alla fall mitt råd!
Hälsar "storasyster" Jenny
Och lite till från oss ungdomsinformatörer:
Hur är det, vännen, kan det tänkas vara något så simpelt och enkelt bakom som lite vintertrötthet, lite dåligt med ordentlig mat, lite vitaminbrist och kanske för lite/mycket sömn? Det här är en av de tyngsta tiderna på året. Mörkt, kallt, ofta stressigt och långt till ledigt? Det är så vanligt att slarva med bas-behoven att vi knappt märker det själva. Men däremot reagerar nästan alla med att känna sig ledsna, nedstämnda, deppiga, gråta för minsta lilla eller bli arg, gnällig eller cynisk... Utan att kunna hitta någon orsak till det. Så fundera igenom ditt vardagsliv: får du allt du behöver? Ta gärna också och läs februari månads tema som handlar om stress och trötthet, där finns maaaassor av tips till! Kolla även artikeln som vi länkade till på Decibels egen Facebook-sida (gå här via fliken till höger på varje Decibel-sida), där det stod om hur man kan börja må lika bra av att gå en lång promenad som av antidepressiva läkemedel!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna