Lestadianer
23.10.2013
Det är så mycket tal om lessare, varför finns det så mycket av dom här i österbotten just?
Skiljer dom ur sig av annat folk som inte är lestadianer / eller har någon annan tro! Och en sista fråga.. Varför måste lestadianmammor skaffa så många barn? Hoppas ingen tog illa upp av denhör frågan men ja har
undra så mycket... Undrande

Ungdomsinformatören André svarar
25.10.2013
Laestadianismen grundades i Finland i mitten av 1800-talet. Under den senare delen av 1800-talet spreds den till Österbotten norr i från. Den fick väldigt starkt fotfäste i trakterna kring Öja och Larsmo. Människorna i dessa trakter tog läran till sig helt enkelt. Därefter har den levt vidare som tradition i dessa trakter och därför finns det också många människor som sympatiserar med läran vid dessa orter.
Hur mycket laestadianer skiljer sig från andra människor är svårt att svara på av en orsak. Alla laestadianer är olika, liksom alla andra människor också är det. Alla har också olika syn på hur strängt man ska leva. Läran grundades ganska långt som en reaktion mot människor som inte levde enligt bibeln. Bland annat reagerade man på alkoholmissbruket. Största skillnaden mellan laestadianer och andra kristna idag är att laestadianer kanske mera öppet än andra visar sin gudstro. Enligt gammal tradition sägs det att laestadianer inte får ha en tv, vilket inte helt och hållet är sant. Man får ha TV, men man ska vara försiktig eftersom man anser att mycket av det som sänds ut är av ondo. Man ska helt enkelt försöka ta till sig det goda som sänds ut, och förbise det onda.
Något annat som skiljer många laestadianer från kristna är antalet barn. Barnen är en gudagåva enligt deras lära, och man förespråkar därför inga preventivmedel inom läran.
Till den här frågan får någon som tillhör laestadianismen gärna kommentera och ge mera information!
Med vänlig hälsning,
Ungdomsinformatören André