Min röst..
09.04.2014
Hej! Visste inte vad jag skulle ha för kategori till den här frågan.. Men det är så här, att jag är en tjej som gillar liksom att sjunga och så och brukar sjunga för mig själv varje dag och jag tycker att jag sjunger bra och har inte direkt mörk röst, men sen idag när jag provade att spela in min röst då jag sjöng en av mina favorit låtar så lät jag förskräckligt! Jag hade ljus röst som ett småbarn :(
Är det så att man inte kan höra sin riktiga röst? Jag är annars en blyg tjej men nu när jag hört min röst vill jag liksom sluta prata.. och sjunga!
Eller kan det vara så att röst inspelnings appen som man har på telefonen är dålig, så man inte kan höra hur man egentligen låter?
Tacksam för svar! Ni kanske inte kan svara på en sån här fråga? Men hoppas iallafall! Pipig röst?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.04.2014
Hej Pipig röst?!
Jodu, här sitter en till som blev jätteförvånad när jag hörde min röst inspelad, jag lät också mycket ljusare än jag trodde. Vilket ju inte är så kul när man som vuxen kvinna försöker verka kompetent, ansvarsfull och förståndig. Men sanningen är att man låter mörkare inom sig än vad man gör på riktigt, för att huvudet mm gör allt dovare. Speciellt sångrösten är oftast mycket ljusare än talrösten. Visst kan appar och annan inseplningsutrustning förvränga ens röst ganska mycket också, speciellt en pytteliten högtalare i en telefon, så det kan nog hända att man låter "bättre" i riktig inspelningsteknik. Men faktum är att de flesta av oss tvingas leva med ljusa röster. Inget vi kan göra något åt i sig, men däremot kan vi trösta oss med att rösten bara är en liten del av helhetsintrycket.
Vi är alla summan av en massa "osynliga" saker, inte bara orden vi säger eller ens rösten vi säger det med. Det folk lägger mycket mera märke till när vi tex står och pratar med dem är kroppsspråket. Hurudana ser vi ut, alltså hur rör vi oss, hur håller vi axlarna och armarna, vartåt ser vi osv. På basen av alla de här små detaljerna, så skapar människan vi pratar med en bild av hurudana vi är - och det sker helt omedvetet. Oftast kan inte ens folk lägga fingret på varför de tycker som de tycker om oss. Rösten är alltså bara en del av paketet, ungefär lika viktig som vilka skor vi har eller hårfärg. Inte ens kläderna är så viktiga som vi skulle tro. Däremot spelar det stor roll vad vi utstrålar. Vi tar blyghet som exempel: en blyg person brukar ofta liksom huka sig mot världen, skjuta upp axlarna, hålla armarna skyddande om kroppen, snegla åt sidan, verka stel och undflyende i kroppen och svarar inte direkt på tilltal utan det tar någon sekund. Sådant kroppspråk skriker blyghet, osäkerhet och rädsla och det reagerar folk omedvetet på. Tyvärr gör det inte så att folk skulle tycka synd om en och behandla en varligare, utan snarare så känner folk då att den här människan är svag och obetydlig och henne kan man sätta sig på. Om personen däremot står rak i ryggen med armarna avslappnade, möter ens blick dead-on, håller huvudet högt, svarar självklart och direkt samt LER, så tycker folk instinktivt bättre om en. Man blir mera påtaglig och pålitlig, någon att räkna med. Se dig runt i skolan, hur ser folk ut i kroppsspråket jämfört med den bild du har av dem?
När det gäller röstens lilla del i hela paketet, så brukar blyga i allmänhet inte använda hela sin röst. Blygheten i sig gör rösten ljusare och svagare, mer tveksam och långsammare. Vilket ger en ond cirkel när det gäller utstrålningen, pipet späder på bilden som osäker. Som tur är kan man faktiskt själv påverka sin röst - man gör ju den omedvetet ljusare när man känner sig osäker - så man kan göra den både lite mörkare och framförallt mer trovärdig och jordnära. Det går att öva in och fejka, på samma sätt som att man kan öva in ett nytt kroppsspråk eller fejka ett självsäkert kroppspråk. När man använder ett mer självsäkert kroppsspråk och röst, så behandlas man enligt det och då börjar man bete sig mera så och tro mera på det - och alltså på sig själv. Kroppen påverkar psyket. Det finns studier där man tejpade upp mungiporna på ett gäng människor och ner mungiporna på en kontrollgrupp och hade det så en stund. När grupperna tillfrågades hur de kände sig, så var de som hade uppåtpekande mungipor mycket gladare än kontrollgruppen.
Man kan alltså träna sin röst och framförallt sättet man talar på. Man kan öva sig på att svara snabbare och mer självsäkert, kontrollera rösten så att den inte åker upp i pip när man känner sig osäker och öva in olika tonfall. Öva tex genom att läsa en barnbok högt med olika sorters röst eller ljushet i. Låtsas ringa ett viktigt samtal, tex för att boka tid någonstans eller höra om sommarjobb. Sjung en sång i en lägre skala. Se det som en läxa eller övning i kunskap i stil med att lära sig spela gitarr eller tala finska. Övning ger inte bara färdighet utan också självförtroende! Öva också på ditt kroppsspråk och studera alla andra i skolan för att lära dig mera.
OCH till slut det mest tröstande: även tjejer går igenom målbrottet och får mörkare och djupare röst efter puberteten! Det bara märks inte lika tydligt som för killarna, för skillnaden är inte lika stor. Men vi får alla mera kvinnlig röst och med tiden blir den bara mörkare och mörkare. Så summa summarum: snart är du helt nöjd med din inspelade röst - så fortsätt för allt i världen att sjunga! Du mår bra av att sjunga och det är tusen miljoner gånger viktigare än hur du låter när du sjunger!!!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott