morkkis
30.06.2014
Hej! Har en sån otroligt till morkkis just nu känns det som... och det var jag som skrev "byri få lejdon". Igår va jag på yyy party och där såg jag killen jag hade sovit med i tältet vid xxx (då jag var lite i fyllan men inte han) nåja, när vi såg varandra så hälsa jag på genom att nicka åt honom men om jag inte minns helt fel så såg han rikti dömande på mig och så tittar han bort och mumlar nåt åt sin kompis bredvid utan att hälsa tillbaks.. senare på kvällen stod hans kompis (jag tidigare hade pratat med under kvällen) och han vid ett ställe och jag går dit fö ja sku prat me honom vrf han dissa mig sådär även ursäkta mig för alla meddelanden han fått av mig som jag skickat ibfyllan men hans kompis viskar nog nåt åt honom när han märker att jag kommer dit och sen går dom snabbt iväg.. tidigare från xxx hade jag nog skickat åt honom och hans några kompisar på fb sådär på skojj, men då jag var i fyllan och kan det vara därför dom är så störda på mig eller varför, det är så med typ alla pojkar jag pratat med från xxx.. det är som om dom försöker undvika mig för när jag frågar snällt av dom så bara mumlar de nånting åt mejj och går sen därifrån.. altså jag mår skitdålit över dethär för jag vet inte vad jag gjort.. och han som jag nu då hälsade på men som inte hälsade tibaks (som jag kom bra överens med på xxx) har eller har haft på g med en väldigt bra kompis till mig, barndomsvän.. vi var bästisar förr..men jag är ju lite bakett honom men det var inte riktigt kul att se min kompis där med honom..jag vill bara veta vad jag gjort åt alla för att de nu då hatar mig så mycket och jag har som sagt väldigt morkkis efter speciellt den här festen ledsna tjejjen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
30.06.2014
Hej ledsna tjejen!
Hur känns det idag? Börjar morkkisen ge med sig? Har något annat hänt? Vad händer i helgen - är du orolig att se dem och för hur de kan tänkas bete sig mot dig nu? Vi svarar nu utgående från din fråga, men om något viktigt hänt, så skriv det gärna som kommentar här på din egen fråga, så kan vi svara mera om det behövs sedan (tyvärr bara under kontorstid, så det blir måndag då).
Vännen, ja, vi förstår precis hur ont det kan ta när andra verkar undvika en. Och när man vet att man kanske gjort sådant som ger dem skäl att undvika en. Kanske är det nu bara så - nu är vi brutalt ärliga - att du betedde dig dumt i fyllan och att de fått leidon på dig för det. Som vi beskrev i förra svaret, så är folk i allmänhet inte så trevliga att hänga med när de är fulla, så kanske det var så att de tyckte du var jobbig. Folk säger det oftast inte högt (om de inte är riktigt irriterade eller fulla själva, som de kanske var då förra gången på xxx), utan kan visa det istället genom att inte riktigt svara när man talar med dem, gå undan en och annat. Men är man själv berusad så kanske man inte uppfattar signalerna om att man inte är välkommen, eller så försöker man bara ääännu hårdare och mer envist. Om du "pressat på" genom att skicka en massa sms eller fb-meddelanden åt dem så kan det tyvärr ha förvärrat saken. Ibland är det faktiskt bäst att följa det gamla goda rådet och ligga lågt ett tag. Låta dem glömma. Sedan kanske man kan närma sig dem från en helt annan vilkel, på ett annat ställe med andra ärenden åt dem - och INTE i fyllan. Fortsätter du försöka få kontakt med dem när du är i samma skick som när de blir irriterade på dig, så är det troligt att de bara blir ännu mera irriterade på dig. "Nu är hon så där igen...".
Ledsen att vi är så här krassa och rättframma med dig, och vi förstår att du säkert inte vill höra det här. Men orsaken till att de verkar ha något emot dig är troligen att du betett dig dumt i fyllan. Så nu i helgen kan du kanske försöka ta det lugnt? Läs om svaret på din förra fråga, det där om drullegräns, och försök att hålla dig under den gränsen. Vi förstår att det kan kännas svårt att hålla sig borta från dem, jobbigt att veta att de kanske inte gillar dig så mycket just nu, och du kanske är rädd att missa något om du inte är där de är. Tex att han och hon ska bli ihop på allvar. Men det blir inte bättre av att du gör om samma misstag igen, bättre att byta stil. Låta det lugna ner sig. Sedan kan du visa en annan sida av dig själv, den trevliga och lugna och charmiga sidan av dig själv. Du har garanterat inte förstört allt med dem, för folk glömmer och förlåter och ändrar uppfattning om människor rätt snabbt. Bara man inte påminner dem om det negativa hela tiden.
Så vännen, ha en lugn helg nu, visst. För din egen skull. Låt dem hinna glömma - och skydda dig själv från mera morkkis, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica