Motsägelsefullhet
04.10.2014
Hej Decibel!
Det här är någonting som jag verkligen har funderat över på sistone. Vilken sexuell läggning har jag egentligen? Är väl relativt säker på att jag är hetero, men ibland ifrågasätter jag det. Jag har varit riktigt kär i en kille, det är sant. Jag har aldrig varit kär i en tjej. Men - jag tycker att tjejer är mycket vackrare och har mer behagfulla kroppar än killar. Dessutom är jag lite äcklad av det manliga könsorganet även om jag ibland blir upphetsad av att fantisera om det. Fast egentligen skulle jag inte direkt kunna tänka mig att ha sex med en tjej heller...
Och sedan. Igår när jag var på nattklubb med en kompis (och några andra i samma sällskap) fick jag en plötslig lust att bara trycka mig mot henne och, ja, råhångla med henne. Fast det kunde jag ju inte förstås, då skulle hon ju tycka att jag var helt jävla dum i huvet. Antar att det bara var en impuls, men jag har faktiskt hånglat med en annan tjej en gång och jag gillade det. Det har hon också. Hånglat med en tjej, alltså.
Men hon ägnade mig inte så mycket uppmärksamhet när vi var där, och det gjorde mig lite nedstämd. Det känns som att jag bara vill ha henne för mig själv, eller att hon ska tycka mest om mig, fast jag vet att hon tycker jääättejääättemycket om mig (som hon uttryckte det i ett sms). Två gånger har hon pussat mig på kinden: en gång för att jag ville ha ett läppstiftsmärke inför ett spexfoto, och den andra gången självmant. Och ja, jag uppskattade det. Väldigt mycket.
Uääää, vad jag känner mig jobbig. Jag kanske bara har en allmänt dålig period just nu, att det är därför jag blir sån här. Men jag har faktiskt kollat in tjejer mer än killar på sistone.
Jag vet att det inte finns tydliga gränser för bi och hetero, och att man får definiera själv vad man är. Så summa summarum:
- Jag har bara varit kär i killar (bara en).
- Jag attraheras mer av killar.
- Jag tycker inte om penisar och skulle helst inte vilja ta i en.
- Tjejer är vackrare.
- Jag skulle känna mig mer bekväm med att hångla med och ta på en tjej.
Vadan dessa motstridiga känslor? Kan det hända att jag är pyttelite bi ändå? Frk. Julie

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2014
Hej Frk. Julie och tack för ditt välskrivna brev!
Du är inte ensam om att grubbla på frågor som vilken sexuell läggning du har. Det är väldigt vanligt att vara varken helt hetero eller helt homosexuell. Det är du själv som väljer om du vill kalla dig hetero-, bi-, homosexuell eller inget alls. Ingen annan har kan eller har rätt att "bestämma" någon annans läggning.
Sexuell läggning är en del av en människans sexualitet. Alla har vi behov av både sexuell och neutral närhet, att vara i kontakt med andra och känna gemenskap. I något skede under uppväxten märker vi vilken sorts personer vi är sexuellt intresserade av dvs. som vi t.ex. vill röra och pussa. Kanske är det könet som är avgörande men det kan lika väl vara andra egenskaper som är avgörande. I tonåren är det vanligt att allt sexuellt är spännande och vi blir upphetsade av nästan vad som helst. I äldre tonåren brukar frågan om läggning bli aktuell, delvis genom det man hör och läser. Jag förstår att unga kan få bilden av att läggning är något väldigt svartvitt och "antingen eller" men så är det inte. Skalan är glidande. Det är alltså inget problem i sig att du inte vet vilken läggning du har. Kanske visar det sig med tiden eller så inte.
Du skriver också att du är äcklad av penisar. Att ha sex med någon annan är väldigt intimt. Därför är det viktigt att du litar på den du har sex med. Ni skall båda vara fullt med på sexet och det bör vara okej att avbryta mitt i. Det går lättare om ni känner varandra så bra att ni också kan prata om sex före och efter. Det är vanligt att tappa lusten, även om du är väldigt kåt i början, och det är helt normalt att bli kär i någon även det inte känns lockande att röra personens kropp.
Mitt råd till dig är att inte grubbla så mycket på vilken läggning du har. Viktigast att du trivs med dig själv och att du hittar personer som respekterar dig. Hittar du någon du älskar eller attraheras av njut av känslan och lev dig in. Märker du att du mest attraheras av tjejer kan det bli aktuellt att "komma ur skåpet" dvs. berätta åt familj och bekanta. Då gäller det att söka stöd hos de som säkert tycker homosexualitet är okej. Ta inte stress över att du just nu inte vet om du någonsin vill röra en snopp eller ha sex med en tjej. Med tiden faller bitar på plats. Satsa på det som just nu intresserar dig oberoende av krav utifrån om vad vi borde känna och hur vi borde bli kåta. Fortsätter du fundera mycket på detta är det bra om du hittar någon trygg i din närhete eller en professionell psykolog, skolläkare eller terapeut som du vågar prata mer med!
Fredrika Biström
Regnbågsankans verksamhetskoordinator och Sexsnackare för Folkhälsan