ork int me live nåmer
07.06.2022
har sjävlmords tankar typ varje dag de senast dagan finns int nå ork nåmer trodd e sko var betär me medicin men vill no int lev ändå. tycker om ti skär mig själv me kniv å känn av smärta fast he int tar så sjukt nuförtiden ha haft självmordstankar från å till i 4 år men aldrig så he dålit. bruk tänk om man bara sko mist kontrollen av bilen å kör in i en stolpa me hård fart. då ja känner mig såhe så bryr ja mig int om nånting sko kuna sup ihjäl mig nån vaker dag. försöka jobb men far no int imoron fö Ja ork int me de he nåmer. ni tror väl ja har no fel i hovo men va kan man gör ????har ångest å som bara fan

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.06.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du lider av självmordstankar och inte mår bra just nu.
Självmordstankar kan vara väldigt skrämmande att ha, men du ska veta att du inte är ensam om att lida av sådana, så du ska inte känna att det är något du måste skämmas över! Du befinner dig helt enkelt i en situation just nu mentalt som är väldigt svår att hantera på egen hand, för att all energi går åt att kämpa med de jobbiga känslorna. Vad som du däremot borde göra är att gå och prata med någon om dem.
Att prata med någon professionell är absolut det bästa man kan göra när man mår som du gör nu. De som jobbar med mental hälsa kan ge en mera verktyg att hantera sina känslor och tankar på. Tanken är att man jobbar tillsammans som ett team för att man ska börja må bättre.
Det hjälper överlag att prata om sånt man känner, fast det kan kännas ”ovant” eller obehagligt till en början. Men det måste ut ur ens hjärna, och bollas med någon annan.
Du ska inte skämmas för att söka hjälp för det som du upplever just nu, för inte skäms man ju heller över att söka hjälp ifall man brutit handen, eller fått lunginflammation. Det vore ju dumt, eller hur? Det är mycket vanligt att man i något skede av sitt liv drabbas av mental ohälsa, och behöver söka hjälp för det. Det är därför vi har den typ av sjukvårdssystem vi har nu, som ser till både det fysiska och psykiska.
Att sjukskriva sig från jobbet kunde vara ett sätt att få vila upp lite – men! Det kan också gå andra vägen, så att det blir värre ifall man inte har något som gör att man håller rutin. Så ifall du vill sjukskriva dig så tycker jag absolut att du ska göra det – men då ska du också via arbetshälsovården säga att du vill träffa någon och prata om ditt psykiska mående, så du får stöd under sjukskrivningen. Det är också bra att försöka stiga upp och lägga sig vid ungefär samma tider som annars, plus att hålla regelbundna måltider, så att man håller någon sorts struktur. Det här kan kännas jobbigt, men utan rutiner så börjar man lätt bara må sämre.
Angående att skada sig själv så blir det lätt (såsom du kanske märkt) till ett beroende. Så för att sluta med det så kan man också behöva hjälp. De flesta som skadar sig själv så gör det för att få ut någon sorts tunga känslor som man inte riktigt vet hur man annars ska hantera. Så det låter som att du skulle behöva hitta nya sätt hur du ska ta dig an dina känslor! HÄR har vi på Decibel gjort en liten lista på saker som man kan prova göra istället för att skada sig. Hoppas du orkar läsa den.
Ta hand om dig själv nu! Det bästa, modigaste, och starkaste du kan göra just nu är att söka dig till hjälp. Det finns ett fint liv för dig också, våga stå ut och kämpa för en ljusare framtid, den kommer!
Kramar, Kix