Orolig
15.06.2021
Hej! Jag är orolig. När jag var och övningskörde med bilskolan fick tankar som tig över allt. Det var som om jag skulle vilja kör av vägen in i skogen. Jag försökte motstå det klarade jag. Men vad var det? Inte så att jag ville me flit köra av vägen. Det var som om någon annan tog över min tanke verksamhet. Det har hänt förr inget nytt. Vill bara veta vad det är.! Anonym 2.0

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.06.2021
Hej!
Tack för din fråga! Ursäkta att det har gått över tiden med svaret. Experten som jag skickade frågan åt har inte svarat, fast hon oftast svarar ganska snabbt. Jag misstänker hon kanske farit på semester och glömt berätta det åt oss. Men här är mitt svar istället!
Det du upplever är väldigt vanligt, och ingenting farligt i sig, som du säger så är det inte som att du på flit skulle överväga att köra av vägen. Fenomenet kallas för l’appel du vide, eller ”call of the void” (kallelsen av intet). Rätt dramatiskt namn för ett ofarligt fenomen, kan man tycka :D Men det beskriver just det, att man helt plötsligt får tankar och nästan ett sug på att kasta sig ut i intet. Det här kommer ofta exempelvis vid höga höjder (tänk om jag hoppade?), när man håller i farliga objekt (tänk om jag kastade mig på den här motorsågen?), eller när man kör bil (tänk om jag körde in i den där lastbilen nu, eller ner över bron i vattnet?). Fenomenet kallas också ibland mera neutralt för high place phenomenon eftersom det ofta kommer när man står högt uppe.
Dessa tankar kan kännas väldigt skrämmande för den som upplever dem, och man kan bli lite orolig över sig själv. Dock har det här faktiskt ingenting att göra med självmordstankar (såvida man inte också samtidigt mår dåligt och även på riktigt överväger självmord, det är då en annan sak). När man upplever l’appel du vide så VET man nog innerst inne att det där inte är nåt man faktiskt vill göra, och det är därför det känns skrämmande när tanken kommer, för det kan vara rätt oväntat. Dessa tankar/instinkter försvinner också ganska snabbt efter att de kommit, som du säkert har märkt.
Man vet inte säkert varför folk har det här, men man tror att det har något att göra med hjärnans sätt att känna igen faror. Helt enkelt att du reagerar på att ”om jag gjorde så här, så skulle jag antagligen dö” = obehag, och du tar ett steg tillbaka från klippan = du står säkrare. Istället för en ”dödsinstinkt” så är det snarare en del av överlevnadsinstinkten :)
Så ingen orsak att oroa sig!
Kram, Kix