Osäker
12.09.2014
Hallå!
Jag är en 18 årig tjej som ska börja i körskolan och är lite orolig hur jag ska hinna med allt.
Jag dansar,pluggar och nu körskola.
Är rädd att jag inte kommer ha orken eller viljan att plugga mer. Hur lyckas man behålla lugnet och inte stressa ihjäl sig?
Uppskattar också om jag kunde få lite tips på hur man pluggar smart och effektivt. Gillar inte alls att plugga.
Tack på förhand! Jenny

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
22.09.2014
Hej Jenny,
Det är en mycket bra fråga du ställer! Hur lyckas man behålla lugnet och inte stressa ihjäl sig? Ett bra knep kan vara att verkligen försöka stanna upp ett tag och försöka hållas i nuet. I nuet finns ingen stress, det är bara när vi tänker för mycket bakåt eller framåt som vi blir stressade. Att stanna upp handlar om att fokusera på det som händer precis just nu. T.ex. att fokusera på sin andning. När vi stannar upp en stund och verkligen tänker på hur vi andas (som vi ju dessutom alltid gör) så lugnar sig så småningom stressen och i takt med det också hela vårt system, våra snurrande tankar och våra vimsiga känslor. När vi sedan har stannat upp en stund så kan vi kanske gå vidare med vår dag och försöka tänka på att göra en sak i taget. Det underlättar också för det mesta om man på något sätt strukturerar och organiserar sin tid, t.ex. så att man på förhand planerar det så att det finns litet tid för alla olika uppdrag under en vecka. Och kanske också så att man planerar in tid att ”bara vara”:).
När det gäller studier och stress så kanske det kan hjälpa att fokusera på målet, för att ”stå ut” med den stress som studier kan skapa. Kanske har du ett mål, där långt borta, med ditt pluggande. Att i framtiden söka in till någon utbildning eller att hitta ett jobb du trivs med? Hur man pluggar smart och effektivt handlar kanske om planering och att fördela sitt pluggande i sådana doser som passar en bra. Det finns också en del skrivet om stresshantering på Decibels hemsidor som du kanske vill läsa, titta t.e.x på http://www.decibel.fi/information/kropp/insida-och-halsa/stress/hjalp-mot-stress/tips-mot-stress/ eller http://www.decibel.fi/information/kropp/insida-och-halsa/stress/hjalp-mot-stress/flera-stresshanteringstips.
Ofta kan det vara så att vi blir stressade av att vi sätter för mycket energi på att tänka framåt och oroa oss för vad som kommer där i framtiden. Vi liksom bygger upp en bild av att det kommer att bli för mycket och att vi inte kommer att orka o.s.v. Och då skapar vi ännu mer stress än den stress som egentligen sedan uppstår i själva situationen. Det gör vi därför att det är så vi människor ofta funkar. Så för de flesta skulle det inte vara något problem om vi hade mycket att göra under t.ex. en vecka, problemet uppstår egentligen när vi har en alltför negativ inställning till stressen. Vi kan alltså bli stressade av att tänka på stressen. Eller så är det så att det inte är tidsbristen som stressar oss utan våra inre krav på att prestera, vara duktiga och inte misslyckas.
Sedan så är det ju ofta så att saker vi upplever som glädjefyllda sällan upplevs som stressande. Och saker vi uppfattar som negativa stressar oss. Så då gäller det kanske också att titta litet på om allt det som stressar också faktiskt ska ha en plats i våra liv? Om det är någon annan som ”tvingar” oss eller vi gör saker på grund av ”grupptryck” då blir det sällan bra. Om vi själva väljer så brukar känslan bli en annan. Och det är ju du som bestämmer hur du vill leva ditt liv. Egentligen:) Stressiga situationer är en del av livet vi lever, så det bästa vi kan göra är att hitta sätt att handskas med stressen i vårt liv som fungerar för oss. Och det kan vi egentligen bara komma fram till genom att pröva oss fram, genom försök och misstag. Tips på vägen kan vi ge varandra, men det finns sällan några tips som funkar rakt av utan vi behöver kanske fundera litet på djupet också.
Lycka till på vägen!
H.Susanna