p-piller och övervikt
05.06.2025
Hej Decibel. Jag har börjat med p-piller och undrar om man går upp i vikt. Har hört från väldigt många att de har gått upp i vikt, vilket jag är rädd för. Signatur

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.06.2025
Hej,
Det är inte alldeles lätt att svara på din fråga eftersom det inte är en enkel fråga. Saken är ju den att de flesta tjejer ökar i vikt från att de är 15 - och detta kommer att ske oavsett om man äter p-piller eller inte eftersom det inte är meningen att man skall gå igenom hela livet med ett barns kropp. Jag känner nog inte en enda kvinna över 20 som skulle väga samma sak som de gjorde då de var 15-16, så viktökning är helt naturligt och normalt och det inträffar för ALLA förr eller senare. Därför är det inte så lätt att veta då man ser över de olika biverkningarna med p-piller vilka saker som sker helt naturligt över tid och vilka som direkt kan härledas till medicinerna. Ganska många forskningar har gjorts i ämnet men ingen av dem har gett svaret att en tydlig viktökning skulle bero på p-piller. Så även om många tjejer själva kan uppleva att de går upp i vikt i samband med att de börjar med p-piller så handlar det oftast om andra förändringar man gör under samma period och det faktum att kroppen utvecklas och förändras. (Livsstilsförändringar som ofta sker samtidigt är att man t.ex. börjar sällskapa och då är mer hemma med sin partner på sin fritid istället för att vara aktiv, man kanske äter mer socialt o.s.v.)
Så i sig tycker jag inte att du skall oroa dig över att pillren skulle orsaka viktuppgång.
Kram,
Tessi