Penisskräck
18.05.2016
Hej! En lite konstig grej här: jag tror att jag har penisskräck. Någon form därav, kanske inte så mycket att jag skulle kalla det "skräck" just, men bara för att ni ska förstå. Jag blir mer attraherad av killar än av tjejer, men tanken på att ta i ett manligt könsorgan får mig att känna mig konstig och lite illa till mods. Att se en tjej naken skulle inte alls kännas lika konstigt, men det beror nog på att jag själv är tjej. Killar känns så främmande på något sätt. Hur ska jag göra för att avdramatisera och inte tänka så mycket? Jag skulle ju aldrig kunna ha sex om jag ska få kalla fötter så här. Och så skäms jag för att jag är tjugo och känner så här. Fröken Pryd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.05.2016
Hej.
Vet du vad, det är inte alls så konstigt eller ovanligt som du tror. Men jag tror ju att ju äldre man blir själv desto mindre talar man om det öppet. Egentligen tycker jag att det är ganska naturligt att man kan känna oro inför en sån sak eftersom det görs till en så otroligt "big deal", och det ju är ett organ som du inte alls har själv så man kan ju inte direkt försöka vänja sig vid det på förhand heller.
Jag tror ju i ditt fall att det bästa du kan göra är att hitta en partner som är ok med att gå långsamt framåt. Man behöver ju inte gå och lägga sig med en total främling, och man behöver inte ha sex med någon man är förälskad i direkt. Om man kanske inte har så mycket erfarenhet av sex så är det helt okej att börja med att hångla, kyssas och smeka varandra utanpå kläderna. Sen tar man det långsamt, steg för steg i den takt som känns naturligt.
Alla killar är inte heller så "pang på" som det ofta framställs. Det finns de killar som precis som du är försiktigare och gärna tar det långsamt. Men de brukar kanske sällan marknadsföra sig själv så mycket eftersom det ju inte nödvändigtvis anses så coolt från en killes sida att tycka om att "ta det slow".
Sen är det ju bara du själv som kan känna efter och ha åsikter i frågan om huruvida det är killar eller tjejer du tycker om. Precis som du säger så kan det ju kännas lite mindre dramatiskt med en tjej eftersom hon har samma utrustning som du har själv. Men det är ju inte heller någtonting du måste bestämma dig för nu, om du attraheras av killar eller tjejer. Jag tror att den dag som rätt person korsar din väg så vet du nog om det och då är det inte heller så viktigt vad den råkar vara för kön.
Ta ingen stress över din ålder. Jag har många gånger tänkt på att människor har alldeles för bråttom att "bli av" med sin oskuld. Som om det var ett självändamål att mista den. Allting känns mer då man blir äldre. Alla upplevelser blir starkare och man upplever allting mer intensivt som t.ex. 20 åring än man gör som 14 åring. Det betyder ju inte att de känslor man upplever tidigare inte skulle vara lika värdefulla, men det betyder att om man mister sin oskuld som 20 åring istället för som 14 åring så kommer man att uppleva det starkare. Och förhoppningsvis har man ju också med tanke på sin ålder samlat på sig så pass mycket mod att man vågar säga NEJ om det är någonting man inte vill och JA om det känns rätt.
Så jag tycker att du skall vara alldeles lugn. Försök sätta din energi på att hitta rätt person istället för att stressa och oroa dig. Du hinner nog ha sex, men livet är alldeles för kort för att ha dåligt sex, så du missar absolut ingenting genom att vara kräsen.
Kram
Tessi