porr...
17.11.2015
Jag har kollat på porr. Snälla hjälp mig, jag ångrar det så mycket... inte bara en gång utan upprepade gånger och jag har jättedåligt samvete över det. Jag ser ofta bilder i mitt huvud från det. Hur ska jag få bort bilderna ur mitt huvud? thegirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej.
Ta det lugnt vännen! Jag förstår på basen av det du skriver att det kanske inte alls var som du hade trott att det skulle vara, och att det kanske bara var för mycket. Jag vet ju inte vad det är du har tittat på och om du har varit ensam eller tittat tillsammans med nån annan, men det är viktigt att du kommer ihåg att det du såg inte är på riktigt utan bara en film, och att sex på riktigt inte nödvändigtvis ens påminner om det du såg i filmen.
Du behöver inte ha dåligt samvete över att du tittade på det. Idag är porrfilmer så lättillgängliga att man lätt snubblar över dem "i misstag", och det är bara naturligt att man i din ålder är nyfiken på sex och därför kanske tittar lite längre än man egentligen skulle vilja. Beroende på om man tittar ensam eller tillsammans med någon annan kan det också kännas som att man "förväntas" titta på det, och jag kan lätt förstå om det du såg kändes lite överväldigande och obehagligt.
Det är kanske just dethär sm är en av riskerna med porrfilmer. Att man tittar på dem och sedan blir rädd eller äcklad av det man ser. Men försök att inte hänga upp dig mer på det du såg. Då du får bilderna i ditt huvud kan du bara försöka skuffa dem åt sidan. Du behöver inte ha dåligt samvete över att ha tittat på filmerna - men du behöver inte heller göra om det. Bilderna som dyker upp i ditt huvud är ju bara minnen från en film, de är inte riktiga och det är inte någonting du behöver fundera mer på.
Ta det bara alldeles lugnt. Sex är en bra och fin sak, och i det skedet du hittar någon som du vill dela den upplevelsen med så kommer det inte alls att vara som på filmen.
Kram
Tessi