Rädd att missa
10.07.2015
Hej! Jag har väldigt svårt att bestämma mig. Alltid. Väger för- och nackdelar mot varandra så jag blir alldeles galen. Mest gäller det event och såna där grejer, typ fester och kompishäng. Gå eller inte??? Jag är ganska introvert av mig och ingen direkt festig person, alkohol är kul och såå men bara ibland. Älskar att hångla med folk, utforska, skaffa erfarenheter. Brukar mest göra saker för att ha gjort det, faktiskt.
Över midsommar var jag och ett gäng personer jag inte känner så bra på Öland och campade. Innan det tvivlade jag jääättemycket och sa till och med nej först, men jag ångrade mig i sista stund. Visst, jag var väldigt tystlåten och kom inte riktigt till min rätt, men det är en sak jag gillar att HA GJORT. För jag får ju erfarenhet av det. Är absolut inte spontan av mig, vilket är jäkligt synd. Men har nog ganska bra intuition.
Jag vill uppleva ungdomslivet innan det är för sent. Mitt liv som det ser ut just nu består ganska mycket av läsning och skrivande, och jag är också ute mycket i naturen. Umgås med min allra bästa kompis som jag bor nästan granne med. Hon är nästan exakt som jag som person fast håller sig ännu mera borta från fester och sånt.
Är inte som ungdomar "ska" vara (märk citationstecknen). Alltså, jag vill ju inte vara en som har sex på toaletter och sånt, men jag vill ändå smaka på det livet så att jag kan se tillbaka på det sen. Jag vill inte sitta på min rumpa när jag blir gammal och tänka att jag aldrig gjorde något. Allra helst vill jag ha saker för mig hela tiden, annars tänker jag att jag missar ngt.
Okej, jag VET att det kommer nya chanser hela livet men jag vill inte missa en enda om det ändå är så att jag har möjligheten. Vad ska jag sitta hemma för, till exempel, om det händer nåt någon annanstans? Och ja, jag vet att man missar något vad man än företar sig, men det händer ju ändå mer ute än härhemma.
Alltid rädd att jag går miste om något. Hur ska jag tänka :(:(:(:(:(:( Pyret

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.07.2015
Hejsan Pyret
Tjaaaaa, hur ska man tänka? Det är nog den stora frågan. Hur ska man göra för att inte missa något men ändå ha någonsorts koll på allt och inget? Såklart finns det ju alltid flera sidor av allt. Både bra och mindre bra. Men hur vet man.....Man vill ju helst både äta kakan och ha den kvar :)
Var och en måste ju bestämma hur och vad man gör, det finns egentligen inget helt rätt eller helt fel. Jag kan bara ge mina tankar och funderingar om det här, det finns inget fakta. Allt skulle ju vara så mycket lättare om det skulle finnas en färdig manual att följa.
Man måste nog gå efter sin magkänsla, ibland säger ens inre röst åt en att man ska står över en grej, det kanske känns olustigt eller obehagligt på något sätt, man får dåliga vibbar helt enkelt, såna gånger ska man helt klart lyssna och bli hemma. Men en annan gång så kanske det först känns som att det inte skulle vara kul eller att man inte kommer få roligt, man kanske tänker att man ändå inte känner någon som ska dit osv sen kanske man ändrar sig när man funderat en stund och så vill man ändå med. Då ska man absolut hoppa på, exakt så som du gjort. Vissa gånger kanske en grej låter jätte trevlig och man hänger på och sen märker man att man hellre kunde varit hemma. Men då är det så. Man kan inte udvika att bli besviken heller. Om man blir hemma varje gång för att man inte ska bli besviken så blir man ju besviken på att man aldrig gör något. Hur man än svänger sig, har man rumpan bak, som de brukar säga ;) Alla måste vi göra våra egna val men sen är det en konst att kunna känna sig nöjd med valet man tog.
Såklart ska man samla erfarenheter och upplevelser. Det ska man göra under hela livet, inte bara som ung. Men det finns ju gånger då man kanske hellre sluppit upplevelser eller erfarenheter. Det finns inget "som ungdomar ska vara", alla är vi olika och så ska det vara, det är ju det som gör att det blir intressant. Skulle vi alla vara exakt likadana och alla skulle gilla samma saker så skulle det nog bli jätte trist och tråkigt. Försök att strunt i vad du tänker att du borde och vad alla andra gör mm Gör det som DU känner att DU får ut något av, gör sånt som berikar DITT liv och som ger DIG något. Andra får fylla sina liv med vad de anser vara det mest givande.
Jag tycker ändå att det verkar som att du gör en hel del kul och intressant. Kanske du ska försöka ta det lugnt och tänka att du kommer att göra de rätta valen, att du alltid kommer att stå för dina val och att du inte kommer att tänka att du missat något annat pga dina val. Naturligtvis väljer man ju bort nåt när man väljer nåt annat, men försök att alltid tänka att du ändå gjorde det bästa valet. Om du låter tvivel komma fram och börjar fundera att det du valde bort säkert skulle varit bättre än det du valde, att det säkert var roligare och mera go på det stället där du inte var, då kommer du alltid att vara missnöjd och negativ, sånt mår ingen bra av i längden. Om du istället försöker hjärntvätta dig själv med att du gjorde rätt val och att allt är en erfarenhet och att du lär dig något av allt så kommer du att känna dig mera tillfreds med dig själv och dina val, du kommer att vara nöjdare med ditt liv och må bättre.
Hemligheten kan vara att kunna känna sig förnöjd, att kunna släppa tankar som att kanske det andra ändå skulle varit bättre, eller det tredje eller fjärde....Om man intalar sig själv att det här var det bästa och nu ska jag göra det bästa av min situation osv så mår man mycket bättre och blir en mer harmonisk människa som andra gärna umgås med. Ingen vill/orkar umgås med en person som hela tiden ältar vad hen borde ha gjort och när och med vem. Alla gillar en perosn som trivs i sitt eget sällskap och som mår bra med sig själv. Det är något att sträva till tycker jag <3
Hoppas du fick svar på dina funderingar, sätt gärna mera i kommentaren
Varma sommarkramar från ungdomsinformatören Sanna