Religion
27.04.2025
Varför kan jag inte tro på någon religion utan att det käns som att jag syndar hela tiden? Jag har försökt tro på flera religioner, men det går inte för jag tänker bara att gudarna är arga på mej. Jag försökte en gång med grekiska gudar, där det inte ens finns synder som et koncept, men jag började endå tro att allt var en synd. Jag skulle verkligen vilja tro på något men det går inte.
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
08.05.2025
Hej och tack för frågan.
Ja, det är en intressant observation du gör, att många religioner väcker känslor av att man är syndig - skuld och skam.
Du har nog helt rätt i det. Och ur en religionssociologisk synvinkel så är det ett maktverktyg - en härskarteknik - att få potentiella medlemmar att känna sig dåliga eller att få "oss" att hållas på vår plats, bli kvar utan att våga kritisera.
Men eftersom du är intresserad av religioner och är en sökare, kan du ju också studera religioner. T. ex. på universitet, inom ämnet religionsvetenskap. Det har jag gjort och det ger mycket. Också för ens egen tro.
För "att tro" behöver inte vara sådär plötsligt och allt på en gång. Tro är nåt som utvecklas och mognar, ändras under livets gång.
Jag brukar tänka att religioner har lite rätt, allihopa. Och mycket som är fel. På hebreiska betyder ordet "synd" att missa målet med pilbåge. Låter ju nästan vettigt. Vad är målet med livet?
En modern troende kanske skulle svara, att det är att ta emot livets gåva att leva "här och nu"? Så tänker och känner jag som i min religiositet har hört hemma i ev. lut. kyrkan och senare i livet hos OBOD - Order of Bards, Druids and Ovates som faktiskt är en interreligiös religion där de välkomnar muslimer, kristna, hednatroende, naturtroende, buddhister, mystiker, hinduer, wicaner. .. allt.
En religion är ett sätt att säga något som eg. ord inte räcker till. Som att naturen är helig, att livet har mening, att vi ska vara rädda om varandra.
De flesta stora religioner har en gyllene regel gemensamt, som firas årligen också i Finland under Interreligious Week. Det där med att "det goda du gör åt andra vill du nog också att andra ska göra åt dig". Lite olika i olika trosinriktningar, men basics är "allt vad ni vill att människorna ska göra er, ska ni göra dom". Det som Jesus också lär ha sagt.
Så hej du, det är helt okay att intressera sig och lära sig om många olika religioner. Och om du känner dig väl till mods och på plats i livet då du ser på soluppgången eller sitter och pratar med någon du håller kär, då är det mening för dig, tro på livet.
Lycka till med sökandet - Monika