Religiös ocd
03.10.2024
Hej kan ni förklara vad religiös ocd är för jag tror jag kanske har haft det?
Jag har aldrig varit så religiös, men har varit kristen och ibland ateist. Förra året var jag kristen, men sen fick jag så dåligt samvete för att jag gillar filmer med magi osv, för det var inte kristet typ. Sen fick jag så dåligt samvete för att jag är bisexuell och det är en synd i bibeln. Jag tyckte jag var en dålig kristen och började be jättemycket. Sedan fick jag jättedåligt samvete av allt jag gjorde som inte hade med gud att göra. Jag tänkte att allt jag gjorde skulle göra att jag for till helvetet. Jag slutade lyssna på jättemånga artister som inte var kristna och tänkte på hur många som inte var kristna och fick jättemycket stress av det för jag ville inte att de skulle till helvetet. Till slut var jag tänkte jag att jag skulle ta livet av mig och "överlämna mig till gud" och att det var ända sättet flr mig att inte gå till helvetet. Sen kom jag på att jag inte ens tror på något i bibeln eller på gud, och det gick om. Nu har det gått snart ett år och jag har inte tänkt på det, men nu gjorde jag det och hela grejen är sjuk och något måste ju ha varit fel på mig
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
09.10.2024
Hej,
tack för din fråga.
Religiös OCD "obsessive-compulsive disorder" som du frågar kring styrs av en underliggande tvångstanke, en rädsla att göra fel, synda, säga fel, häda, bli straffad, hamna till helvetet.
Hurudan uppväxt har du månne haft hittills, vad har varit tryggt, vad skrämmande?
Det är ju inget fel med att intressera sig för religiösa frågor, olika religioner, vara nyfiken på många slags livsåskådningar. Att filosofera och grubbla är okay. Och många framstående teologer har haft en enorm aptit på vad olika världsreligioner handlar om. Sånt som går och når längre än det här tröttsamma rätt eller fel tänkandet som trång religiositet bygger hela sitt regelverk på. Som människor är vi skapta till tankens vida flykt och mångsidiga funderingar, det är ingen fara å färde att lära sig mer om livet, olika sätt att tro, olika sätt att älska.
Bisexualitet är nästintill en konstform. Tänk sådan kompetens att du har förmågan att känna attraktion och vara intim oberoende någons biologiska eller sociala kön. Jag vill gratulera dig till det. En Guds gåva, det är vad det är. Bisexualitet är ofta missförstått och kan leda till att vi som är bi aldrig känner oss riktigt hemma varken bland heteron eller i regnbågssammanhang.
Se det som den vackra förmåga du har och ta hand om den, få den att blomstra. Hela Guds skapelse lever i dig via din bi-identitet. Det är en stor ära att vara en bi bärare. Och du... Alla religioner har en mörkare sida, som skrämmer till lydnad och rädsla.
Var inte rädd. Det som skrämmer är danat av människor som vill göra dig maktlös och utan tankeförmåga, lydig och passiv.
Du är en fri människa som får tänka fritt och känna fritt. Det är det bästa sättet att bli den du är menad till att vara. Mänsklig, mångsidig, nyfiken, tänkande, funderande, glad i livet och det goda i livet, livslust och livsnjutning. Det som skrämmer och tvingar i religioner - det får du strunta i. Och det som fascinerar och ger mening, det får du älska passionerat.
Höstglöd på dig - Monika