Röster i huvudet
21.09.2022
Hej! Ibland när jag är i ett tyst eller ett tomt rum brukar det börja eka och ropa i mitt huvud. Ibland är det nästan som om att jag blir rädd. Varför är det så? Personen ????

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.09.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att det tagit en liten stund att få svar, vi har haft rätt mycket här på sistone i och med att vi håller på att anställa en ny person här på Decibel.
Jag undrar om du menar att du på ett vis ”hör röster” inuti ditt huvud, eller om du menar att dina tankar blir väldigt högljudda?
Ifall det är så att det här är någon typ av hörsel-hallucination så är det faktiskt lite vanligare än vad många tror. Andelen människor som hör sånt andra inte hör är ungefär 4-10%. Nästan 40% av alla människor har i något skede av sitt liv hört ”extra” inre röster. Precis som du säger så kan det vara ett resultat av stress, eller någon väldigt stark upplevelse, speciellt om det har varit en stark och jobbig upplevelse. Det här behöver inte nödvändigtvis betyda att man är sjuk i övrigt.
Men man kan lära sig hantera det här, och speciellt ifall du upplever att det är jobbigt (typ att du blir rädd, eller att det allmänt är störande och gör det svårt att koncentrera sig) så tycker jag att du ska fara till någon professionell och diskutera vad man kan göra åt saken. Exempelvis skolhälsovårdaren, en läkare, kuratorn, eller någon annan vuxen som kan hjälpa dig.
Kram, Kix