Skolpsykolog
20.09.2022
Hej Decibel!
Förra året tog en skolpsykolog kontalt med mej, eftersom jag hadde fått dåliga betyg på sistone.
Jag hatar det, jag skäms över det, jag vill inte men ingen lyssnar på mej, bara min mamma och min syster.
Det är jätte jobbigt, jag vet att dom bara försöker hjälpa mig. Men jag vill inte ha någon hjälp der vehövs inte mer. Jag mår bra nu.
Ja fick hem ett brev en dag, där skolpsyckologen hadde skrivit en massa saker som inte enns stämde. Hon förstörde min dag.
Hon hadde skrivit att jag lider av ADD, visst det kan vara så, men att jag skriver långsammt? Nej, jag vill bara få det bra. Många kallar mig onödig och perfektionist.
Jag vill inte ha nån skolpsykolog/kurator i min närhet, jag mår bra det behövs inte.
Jag mår dåligt av att tänka på det, jag känner mig sämre en alla andra.
Vad ska jag göra så de låter mig vara? Citronen

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.09.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ursäkta att det tagit lite mer än 5 arbetsdagar att få svar, vi har haft rätt mycket här på sistone i och med att vi håller på att anställa en ny person här på Decibel.
Jag kan förstå att det känns jobbigt att folk så att säga ”lägger sig i” om du själv upplever att det ändå går rätt bra just nu och att det med dina betyg var en tillfällig svacka. Jag vill dock påminna dig om att du absolut inte på nåt vis skulle vara sämre än någon annan, eller att det skulle vara något att skämmas över att vara i kontakt med skolpsykologen! Det är väldigt många som är det, men bara inte pratar så högt om det.
Det är ändå bra att du vet att deras vilja bara är att hjälpa dig, fast du själv känner att det inte riktigt är välkommet just nu och att du helst skulle vilja vara ifred.
Har du provat säga åt skolpsykologen (kanske med hjälp av din mamma) att du mår bättre nu, och att du tycker det är jobbigt att behöva gå dit? Ni kunde diskutera VARFÖR du tycker det är jobbigt, så kanske ni kommer på en lösning, någon typ av kompromiss, som båda sidorna skulle vara okej med.
Visst har du rätten att få göra uppgifter på det viset som DU känner att du blir nöjd med dem och som DU vill ha dem – så länge som du inte upplever att du mår dåligt av dina krav på dig själv och att få det bra (för man ska inte behöva må dåligt av det, i så fall vore det nog kanske bra att fundera på andra typer av studietekniker).
Har du funderat nåt mera på ifall du skulle vilja undersöka om det är så att du har ADD? Det finns dock inte längre en diagnos som heter det, man pratar idag om ADD som en undertyp av ADHD. ADHD betyder att ens hjärna funkar lite annorlunda än genomsnittet. Det här kan innebära både riktigt bra saker och mera jobbiga saker, beroende på vad det är man gör. Man måste inte undersöka det vidare ifall man tycker att det funkar helt okej ändå. Men de stora fördelarna med att undersöka det är att man får en större förståelse för sin hjärna, vilket ger en verktyg att lättare ”hacka” den och kunna göra saker man vill göra. Ifall man får en diagnos så får man också en förklaring som man kan ge åt andra (exempelvis lärare), när de undrar varför man gör saker på vissa vis som de inte förstår helt enkelt för att deras hjärnor funkar annorlunda än ens egen. Det här kan i vissa fall vara väldigt skönt och befriande. Att vi är olika är en styrka, och jag skulle vilja att fler förstod det.
Oavsett hur det blir så önskar jag dig lycka till i livet! :)
Kram, Kix