Sömnparalys
23.10.2013
Hejsan. Detta är en väldigt konstig fråga. Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Men det handlar i varje fall om sömn och drömmar. För en natt sedan så hade jag en sömnparalys. Jag googlade på de ord och uttryck som jag visste att hade hänt, och så kom jag fram till sömnparalys.
Detta mins jag att hände: Jag lade mig ner i sängen och skulle sova. Plötsligt så började det susa och pipa i mina öron och jag kände ett enormt tryck komma och jag hade känslan av otäcka känslor och att det var någon i rummet fast jag visste att jag var ensam. Min hjärna sade åt mig att springa ut ur rummet, men jag kunde inte röra mig, utan var förlamad. Icke fick jag något skrik ur mig heller, utan jag låg där helt hjälplös och panikslagen och kände hur skuggorna fortsatte att trycka på. Efter en stund så blev jag helt omedveten och mins inte vad som hände sedan. Efter ungefär en till två timmar så fick jag tillbaka mitt medvetande och märkte att allt var som vanligt, men jag låg fortfarande i samma ställning som när hallucinationen hade börjat. Då kunde jag åter igen röra mig, och jag ändrade sovställning direkt, efter som att jag ville bort från allt det hemska. Jag mins hela den skräck slagna paralysen.
Nu är jag livrädd att sova, och vill att dessa hemska paralyser skall försvinna så snabbt som möjligt. Jag vill aldrig hamna i ett sådant tillstånd igen. Vad skall jag göra? Jag är skräckslagen och vågar inte somna, för tänk om jag hamnar i dessa panikslagna situationer igen.
Är detta normalt? Jag tycker att det är fruktansvärt läskigt. Är det bara jag som har dessa besvär? Hur skall jag få stopp på dem?
Ibland så kan jag panikslaget vakna upp och springa ut ur rummet, eftersom att någon annan befinner sig där med mig, och det brukar ta ungefär en till två minuter före allt lugnar sig och jag kan gå och lägga mig igen. En gång så såg jag mig själv sova när jag stod i dörröppningen.
Usch vad detta är obehagligt. Det är redan obehagligt att breätta om det, så jag sitter i princip och är gråtfärdig för att jag känner pressen av hallucinationer och är livrädd att falla in i en sådan igen. Snälla hjälp mig från dessa!!! E.B

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.10.2013
Hej E.B!
Usch, det låter nog läskigt det du berättar. Ingen av oss ungdomsinformatörer har själv upplevt något sådant, men du hade redan fått en kommentar av en annan som råkat ut för samma sak! Så som svar på din fråga är du nog inte ensam om det här!
När du googlade runt om sömnparalys har du säkert läst om det, men vi ska sammanfatta lite vad vi hittade om tillståndet.
Sömnparalys kan också kallas sömnförlamning, vilket beskriver ganska bra det du upplevt när du känt att du inte kan röra på dig även om du ville. Tillståndet kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna.
"Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Det enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i drömmen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag."
"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat."
Källorna: Wikipedia och yle.fi
Det senare passar ju precis in på vad du upplevt!
Vissa säger att man kan bryta sömnparalysen genom att försöka röra på något i ansiktet, som tex att blinka med ögonen eller att försöka öppna ögonen. Man kan också försöka andas snabbare så att man bryter den lugna "sömnandningen". Prova också på att röra på tungan. Om kroppen uppfattar rörelser borde den vakna upp. Så kanske du kan prova på något av dessa om det händer på nytt nån gång?
Fastän det hela känns obehagligt så ska du också försöka slappna av. Om man spänner sig håller sömnparalysen bara i sig längre. När du vaknar från det försök också att lugna ner dig och andas lugnt ut och in. På någon nivå vet du ju ändå att det inte är på riktigt. Fokusera på den känslan.
Hoppas du inte råkar ut för det igen, men om du gör det så klarar du det nog! Stor Kraaaaaam! <3
Hälsar Ungdomsinformatörerna Lena och Liselott