Stål hans?
20.05.2014
Jag är en pojke från Finland, och mina vänner kallar min fader för Stål Hans/hasse. Det är jättestörande. Men i själva verket är det sant. Han är en superhjälte i mina ögon. Han har sagt att han räddar folk varje dag, det beror på att han är en person som reser runt i Afrika, med mat och vatten åt dem som har det dåligt. Han är min hjälte. Men som det verkligen är, blir jag mobbad för min fars vänlighet och modighet då han är i Afrika.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.05.2014
Hej, det verkar som att du har en verklig hjälte till pappa :) Och roligt att förstå att du också är stolt över honom.
Vi har skrivit ganska mycket om mobbning och sånt. Det är ju svårt att säga exakt när det är frågan om mobbning och när det är något annat. Men om du känner att du blir ledsen eller åtminstone tar åt dig av vad de andra säger så räcker det. Man ska inte behöva ta emot sånt av andra som gör att man blir ledsen. Det bästa skulle ju vara om du kunde säga till dem som retas att de ska sluta med sånt där. Eller att de kan vara tysta om de inte har något vettigt att komma med. Det är underligt med vissa personer då de alltid ska hitta saker att reta och håna andra för. Man vet inte om de på nåt sätt tror att de själva ska komma i bättre dager om de trycker ner andra eller om de faktiskt är så genom elaka att de vill andra illa :( Det kan ju också vara så att de inte tänker på att du kan ta illa vid dig av deras prat, de kanske inte förstår att du blir ledsen. Därför är nog mitt råd att du nästa gång detta händer fräser till att nu får det räcka med fjant snack om din pappa, han är modig och genom snäll som ställer upp för andra människor som har det mycket sämre än vi här i Finland och det till priset av att inte kunna komma hem varje kväll till sin familj. Kanske men bara kanske kan det öppna ögonen på åtminstone någon av de klantar som gör så här mot dig.
Läs mera om mobbning HÄR, om du vill.
Fortsätt vara stolt över din pappa, han gör ett fint jobb <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna