Stirrproblem
15.05.2025
Det är en kille i min årskurs som hela tiden stirrar på mig. Jag har aldrig pratat med honom, har bara haft ett fåtal interaktioner med honom men jag har inte pratat med honom. Om jag går förbi honom i korridoren tittar han på mig och fortsätter kolla även när jag kollar bort, om jag är i samma utrymme kollar han också på mig och så vidare. Vad kan detta bero? Vad vill han? Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2025
Hej,
Ganska ofta är det nog så att de personer man tittar mycket på är sådana som man av någon anledning tycker är intressanta. Jag kan givetvis inte veta om han är intresserad av dig på ett romantiskt sätt men det låter ju ändå som att det kunde finnas något intresse från bådas sida :)
Alla vi människor har olika smak, och det är ju en väldig tur eftersom vi ser så olika ut. Så du behöver inte alls fundera över om andra människor tycker att han är snygg eller inte så länge du själv tycker det. Det räcker. Det skulle i längden bli himla besvärligt om alla hade exakt samma smak eftersom det skulle betyda att alla som inte såg ut så "blev utan". Och så är det ju inte. Det gör inte heller någonting fast man hör till olika "gäng", för det skulle ju också bli ohållbart i längden om man bara kunde intressera sig för personer i den egna gruppen och aldrig lära känna nya människor.
Jag tycker att du skall försöka jobba på kontakten till honom. Du kan ju börja med att titta tillbaka och möta hans blick då han ser på dig. Kanske le och se hur han reagerar. Kolla upp om han finns på sociala medier och adda honom där, det är ett lätt sätt att lära känna en person lite på avstånd om man inte vågar starta en konversation ansikte mot ansikte.
Lycka till!
Tessi