Stress
29.07.2023
Hej jag är pojke 13 som stressar allt för mycket och undrar vad som kan hjälpa mig med stressen. T.ex. direkt jag får nån oförklarlig smärta eler nåt så börjar jag oroa mig om det
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
01.08.2023
Hej,
Tack för att du skriver in. Att stressa sig allt för mycket hela tiden är jättetungt. Ofta blandas det in även känslor av oro, nervositet, rädsla och ångest i det hela. Stress är mycket vanligt i dagens samhälle bland alla åldersgrupper, men även om det är vanligt så kan det ändå kännas obehagligt. De symtom som stress orsakar känns sällan bra; man kan bland annat få hjärtklappningar, magbesvär och huvudvärk eller känna sig yr. Stress i sig är inget farligt, utan det är frågan om en inbyggd mekanism som en gång i tiden varit avgörande för vår överlevnad, och finns därmed i oss alla. Det är ändå viktigt att man kan hantera stressen, så att den inte blir alltför långvarig. Därför är det jättebra att du tagit kontakt hit till Decibel och frågat efter hjälp, det är modigt av dig.
Du tar upp som exempel det då du känner någon sorts oförklarlig smärta som du sedan börjar oroa dig om. Är det här något som du alltid har gjort eller har det kommit till under den senaste tiden? Har det hänt något som har lett till att du börjat känna dig så här? Oavsett om du alltid har känt dig på det här sättet eller om det har hänt något nyligen som orsakat detta, så rekommenderar jag att du skulle tala med en tillförlitlig vuxen om det du känner. Du kunde tala med dina föräldrar, en ungdomsledare, en lagtränare, en lärare eller skolkuratorn. Egentligen vem som helst vuxen som du känner dig bekväm och trygg med. Man fastnar lätt i sina egna tankar och det kan vara svårt att ändra på sitt tankesätt på egen hand. Att tala med någon hjälper. Du ska inte behöva bära på det här ensam.
Jag lämnar här under några tips som jag kan ge dig då det kommer till att hantera stressen, men jag hoppas att du ändå hittar modet att tala med en tillförlitlig vuxen om det här. Även om något av tipsen här under hjälper dig för stunden vore det bra att tala igenom allting med någon.
• Andas i en fyrkant: Då du andas lugnt meddelar du åt kroppen att faran är över och då kommer kroppen att börja lugna ner sig. Gör så här: föreställ dig en fyrkant framför dig, du kan stänga ögonen om du vill. Du börjar uppe i det vänstra hörnet av fyrkanten och att andas in medan du lugnt räknar till 4 för att komma till det högra hörnet uppe i din fyrkant. Därifrån håller du andan, räknar lugnt till 4, och tar dig ner till hörnet under (nedre högra hörnet i din fyrkant). Då börjar du andas ut och räknar lugnt till 4 för att komma till det nedre vänstra hörnet. Sen är det bara att ta dig upp igen till det vänstra hörnet där du började din fyrkant genom att hålla andan och räkna lugnt till 4. Du kan upprepa fyrkanten så många gånger som du behöver för att lugna ner dig. Det går också bra att rita en fyrkant i luften eller till exempel på en bordsyta med fingret om det känns lättare.
• Avslappnings-övningar: Då du är stressad är det viktigt att slappna av och låta kroppen återhämta sig från stressen. Det kan du göra exempelvis via olika avslappningsövningar. En kort och lätt avslappningsövning går till så att du lägger dig ner på rygg. Du kan stänga ögonen om du vill. Ta några djupa andetag genom näsan och låt musklerna i magen slappna av. Sedan spänner du hela kroppen – alla muskler från tårna till ansiktet och lyft huvudet, benen och armarna några millimeter (inte högre) upp från golvet. Håll andan. Spänn i ungefär 10–15 sekunder, håll andan hela tiden. Andas ut och låt kroppen sjunka ner mot golvet. Ligg kvar en stund och låt andningen bli som vanligt. Slappna av i hela kroppen. Upprepa övningen några gånger.
• Gör något som du tycker om: Det här är en av de viktigaste sakerna i stresshantering. Vi har alla olika intressen och det är viktigt för vårt välmående att vi tar oss tid för dem. Vad det än är som du tycker om att göra, så ska du göra det, speciellt då du är stressad. Då du gör något du njuter av får du tankarna på annat och fokuserar på just det som du gör där och då.
• Spendera tid i naturen: Naturen har ofta en läkande kraft. Ta en promenad, gå ut med hunden, far ut och cykla med kompisar.... Den friska luften får oss att må bra, så försök ta dig utomhus med jämna mellanrum.
• För dagbok: Det kan ibland hjälpa att skriva ner sina tankar och känslor. Det kan fungera som ett sätt att ventilera utan att behöva fundera hur man uttrycker sig. Då du skriver ner det på ett papper så får du det ut ur ditt huvud, vilket kan hjälpa dig att släppa känslorna av stress. I din dagbok får du skriva vad du än vill, hur du än vill. Det finns inga regler eller begränsningar.
Hoppas det här hjälpte dig en bit på vägen. Ta hand om dig!
Kram, Lila