Synd?

22.01.2024
Är det en synd att vara gay? I bibeln står det att det är det, men det kan ju ha blivit översatt fel/tillagt senare eftersom bibeln blivit översatt många gånger? Kommer jag fara till helvetet för att jag är gay annars? I bibeln säger Gud till Eva "till din man ska din åtrå vara, och han ska råda över dig. " (Första moseboken 3:16) Betyder det att kvinnor måste vara underlägsna män?
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar

24.01.2024

Hej och tack för dina intressanta frågor. Mitt svar blir tre rungande nej. 

Det är inte ens så att Bibeln skulle döma gaymänniskor. Kung David berättas det om att han älskade sin Jonathan mer än han älskade kvinnor. Och i de äldsta hebreiska manuskripten - före de skrivits om och redigerats - beskrivs det att David omfamnar Jonathan och "flödar över" vilket senare formulerades till att han grät. Men originaltexten används ett ord som innebär stånd, erektion.

Och tänk bara på Ruth och Naomi i Gamla testamentet, två kvinnor. Deras kärlek till varandra används som omtyckt citat vid bröllop. "Din Gud är min Gud, dit du går går även jag..." o. s. v.

Vet du, inte ens tron på ett helvete är så entydigt som vi får det att verka. T. ex. går det att tolka Jesus så att både himmelrike och helvete är något som sker just nu, mitt i livet. Och inte efter döden.

Du hamnar alldeles säkert inte i helvetet för att du är gay. Och det finns massor med positiv kristen mångfaldstro, bara man får syn på det. Gudsbilden representerar könsmångfald och vi är alla enligt kristen tro "Guds avbilder". Mångfald lever och mår väl i var och en av oss, som fina möjligheter att leva ett liv meningsfullt och rikt på kärlek.

Vem vet, kanske Jesus var bisexuell? Så som han älskade lärjungen Johannes, samtidigt som det finns legender om hans kärleksrelation till Maria Magdalena.

Jag vill uppmuntra dig att vara den du är. Det är det finaste sättet att tacka den som planerat dig just sådan du är, gudsavbild, mångsidig - att tacka Gud.
Och fortsätt att studera teologi och vara nyfiken på hur saker och ting har översatts, vad texter betydde då och nu. Googlar du upp Queer Spirit på facebook, hittar du admin Kittredge Cherry som har en sympatisk sida om queera helgon genom tiderna.

Och det där om underställdhet. Absolut inte att kvinnan skulle vara underställd. 
Bibelcitatet att "mannen ska råda över kvinnan" det hör till det som kallas syndafallsordningen. Det händer EFTER syndafallet. Som en följd. Ett lidande.

Men skapelseordningen är en annan. Och det är skapelseordningen som uttrycker mångfald, "ett myller av liv". Vi ska sträva till att återanknyta till skapelsen sådan den var i begynnelsen, inte sådan den blev genom syndafallet. Tycker jag. Vi vill väl inte bli kvar i ett syndafallet heller. 

Ha det så bra och angsta ej - du är älskad och önskad av Gud själv.

Monika

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Jag har aldrig riktigt varit religiös men jag ska bli konfirmerad, och jag tycker religion är jättekonstigt. Alla som inte tror på Gud hamnar i helvete och brinner där föralltid? Men endå är det en äl...
Läs mera

Hej! Jag är en person som är intresserad av krigshistoria och lägger vikt på min fritid att studera kring krig och konflikter. just nu studerar jag mest kring israel-Palestina konflikten som pågår jus...
Läs mera

En av mina kompisar, som är ateist, frågade av mig (kristen) varför Gud låter dåliga saker hända. Jag har tänkt på det men kommer inte fram till något. Jag tror inte på djävulen, så det går inte att ...
Läs mera

Min familj är kristen och när jag var yngre var jag det oxå. Men för ca 2 år sen så slutade jag tro på Gud för jag tyckte att Biologi var rätt. Nu är jag kristen men jag tror att det var Gud som gjord...
Läs mera