Till kix och Gringo
17.06.2021
Hej Kix och Gringo
Jag är en kille 20 år gammal som har (haft) samma problem som gringo. Jättebra att du skrev och att det framkom saker här som jag kan ta del av. Jag och Gringo verkar ha samma beteende.
Jag har läst sammanfattningen som Gringo skrev och jag kan känna igen mig i mycket. Något som jag vill förtydliga utifrån mitt perspektiv är när du Gringo skrev att du var orolig och rädd i början för olika fenomen som sjukdomar, självmord och brott för att du då inte hade nån kunskap samtidigt som du strävade efter att lära dig mer av ämnet. Du började tänka på att gå o köpa knark, ta självmord osv. Men sen när du fick reda på vad anledningen va till att folk gör så så kunde du släppa tankarna och gå vidare.
Jag har också ett ganska lika beteende, jag är hypokondrisk jag med och när jag fastnar för en sjukdom eller nått fenomen så tänker jag med. Jag får tvångstankar och tänker ”jag kommer att bli sjuk” samtidigt som jag fantiserar om att jag ligger inte på sjukhuset. När jag har min hypokondri då brukar jag tvångstänka kring ämnet. En gång i skolan hade vi filmklipp som visade alkoholister, sen började jag tvångstänka om att ”jag kommer bli alkoholist”, ”jag kommer hamnar där”, jag hade ingen kunskap om alkoholism då. tankarna ville inte släppa men sen så tog jag steget och började tänka på orsaker till det. När jag fann orsaker till varför folk blev alkoholister och att inget stämde överens med mig så kunde jag släppa tvångstankarna och fantasin kring det.
Så för att säga det igen vad jag menar: är det normalt tycker ni att ”tvångstänka” som jag gjorde ? Jag tror inte att jag har OCD, jag har heller ingen riskfaktor för OCD. Jag har bara detta när min hypokondri och rädsla är igång och när jag hittar orsaker så blir jag lugn och då släpper jag det helt och kan leva ett normalt liv. De tvångstankar man har betyder inte att det kommer hända på riktigt , jag blev aldrig alkoholist, det var min rädsla, kunskapstörst, hypokondri som framkallade en tvångstänkande period som sen släppte när man fick reda på orsaker/riskfaktorer. Tycker ni det låter vettigt ? Tänkte på dig Gringo om du upplevde samma ? Sandro

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.06.2021
Hejsan!
Tack för frågan!
Först några ord allmänt om hypokondri, eller hälsoångest som man ofta kallar det idag:
Att oroa sig är naturligt för människor – men om man oroar sig för mycket så kan det bli begränsande för ens liv. När ångesten tar över och hindrar det dagliga livet så brukar man börja se på ångesten som problematiskt (även om den i grunden är en naturlig mänsklig känsla).
Tips om vad man kan göra när hälsoångesten slår på: Undvik att googla symptom, sysselsätt dig istället med sånt som du tycker om. Försök skjut upp impulsen av kontroll för att öva att stå emot den och märka att inget farligt händer. Det finns olika mindfulness-övningar som är bra att göra när man har hälsoångest för att ”grunda sig”, det finns exempelvis olika ledda meditationer på youtube.
Hälsoångesten kan komma och gå i sjok, men om det börjar kännas som att det går åt mycket energi på att fundera på sånt här så kan det vara bra att gå och prata med någon professionell om saken, eftersom det finns hjälp att få för hypokondri/hälsoångest. Man kan exempelvis börja genom att boka en tid på ens lokala hälsostation, så kan de guida en vidare.
Om en människa har OCD (eller tvångssyndrom som det också kallas) så känner den människan tvångsartat att den måste tänka och göra på ett visst sätt, annars får personen ångest eller tror att något hemskt kommer att hända.
Det här kan ta sig i uttryck av att personen måste göra saker perfekt i ett visst mönster innan den kan ”gå vidare”. Det kan röra sig om väldigt många saker, men exempelvis om att man måste låsa dörren på ett väldigt specifikt sätt för att det ska ”räknas”, eller knacka en viss rytm i bordet innan man kan stiga upp, eller att man räknar saker såsom gatustenar eller lyktstolpar för att man behöver komma till ett visst perfekt antal innan man kan ”släppa det”.
När man har tvångssyndrom har man både tvångstankar och tvångshandlingar, som ofta varvas av perioder då man inte har det lika mycket.
Hälsoångest och OCD är rätt nära ”besläktade” med varandra eftersom båda inkluderar tvångstankar och kontroll. Dock handlar hälsoångesten mera om att man är rädd att man HAR olika sjukdomar, medan människor med OCD istället kan oroa sig för att de ska bli sjuka av smuts och bakterier (och därför tvätta händerna tvångsmässigt), eller vara rädda för att de ska överföra en sjukdom till andra.
OCD är ingen hjärnskada, utan något som man kan behandla. Vanligt är att man behandlar det med kognitiv beteendeterapi där man övar på att gradvis utsätta sig för sånt som triggar ens OCD, men försöker att stå emot att göra tvångsbeteendet så länge som det går. Det kan också hjälpa att bli behandlad med antidepressiva mediciner.
Jag kan inte via internet säga om någon har OCD eller inte, det är något som bara en psykiatriker kan säga säkert. Men om du inte har tvångshandlingar så skulle jag nog tro att du kan släppa den saken, tankarna på OCD är högst troligen en del av dina tendenser för hypokondri. Men hur som helst så skulle det kanske vara bra att gå och prata irl med någon professionell om din hälsoångest, ifall den fortsätter att ta upp energi ur din vardag. Som sagt så är det mycket man kan göra åt det själv – att hitta sätt att lugna sig och stå emot impulserna att googla symptom etc, men det går ju så mycket snabbare med hjälp :)
Ha en fin sommar!
Kram, Kix