Träffa honom
09.05.2016
Hej! Läs frågan i hemliga rutan. Anledningen till att jag skriver där är att det finns information som lätt skulle kunna kopplas till mig om man känner mig och vet om mina tankar kring detta. Men svara som vanligt, dvs som om jag skrivit hela frågan offentligt. Jag har kopierat och sparat min fråga och vet vad jag skrivit. Lisen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.05.2016
Hej Lisen!
Oj det här var bra frågor du ställer. Eller egentligen är det ju bara en: kan du klara av en sådan här tripp själv? Se, du skriver mycket om hurudan han är och huruvida han går att lita på, men jag tänker som så, att det mesta beror nog på hurudan DU är. Alltså alla är vi lite olika bra på att ta oss framåt i livet, lite olika flexibla, organiserade, nyckfulla, räddhågsna, pålästa, snabbtänkta, erfarna osv osv osv. Alla våra egenskaper tillsammans plus alla våra tidigare erfarenheter utgör grunden för hur bra vi kan tackla det som livet slänger i vår väg.
Min bedömning skulle vara i din situation att en tjej som är van att resa, van att klara sig själv, har en hel del erfarenheter av oväntade situationer och livserfarenhet överlag, som har personliga egenskaper som organisationsförmåga och mod till godo, som är väl förberedd på det mesta tänkbara och otänkbara och som brukar landa på fötterna, ja hon skulle utan vidare kunna sticka iväg på resan du föreslår och komma helskinnad hem. Säkert en minnesvärd erfarenhet rikare, oavsett hur det hade gått med killen i fråga. Men motsatsen, en tjej som inte rest just alls (eller tex bara charter med föräldrarna där hon aldrig haft ansvaret och hela tiden haft någon att följa), som är van att andra tar ansvar för och tar hand om henne, som har rosafärgade drömmar om hur resan kommer att bli, som inte har speciellt mycket erfarenhet av män och som har personliga egenskaper som blyghet eller räddhågsenhet emot sig... nä, henne skulle jag inte rekommendera den här resan åt.
Min gissning är att du varken är den ena eller andra tjejen, utan befinner dig någonstans mittemellan? Hur bra tror du att du själv skulle klara av alla eventualiteter? Om du verkligen vill resa, så då är mitt råd att fundera över alla tänkbara och otänkbara situationer du kan råka in i och sedan försöka mentalt och praktiskt förbereda dig för dem. Det gäller både sådant som att ditt pass skulle bli stulet eller du missa flyget som sådant som att någon annan random främling på ett vandrarhem försöker våldta dig i duschen. Nä, jag menar inte att skrämma upp dig, utan vill att du tex i en våldtäktssituation ska veta hur du ska försvara dig, vart du ska springa sedan osv. Tänk igenom scenariona och gör upp en handlingsplan. Alla kan du inte förbereda dig på, men på det viset tränar du även upp din förmåga att agera och reagera på ett vettigt sätt, även när du möts av en situation du inte ens hade kunnat föreställa dig. Mera tips på praktiska saker hittar du säkert på en massa backpackersajter, tågluffarsidor, couchsurferforum och resebloggar. Förbered dig såklart också genom att läsa in dig på området ni ska röra er i - ur praktisk synvinkel. Var finns konsulaten, vad heter polis på spanska, ladda nyttiga ordboks- och kartappar i telefonen osv. Ju bättre förberedd du är, desto mer kommer du att kunna njuta av hela upplevelsen också, utan att behöva vara rädd och spänd hela tiden.
Det ÄR svårt att avgöra om du kan lita på den här killen eller inte. Jo, visst kan du tycka att du känner karln utan och innan efter 2,5 års vänskap, men det är en helt annan sak att resa med någon. Även med någon som du är kompis med här. Men en motsvarande kompis hemma kommer du alltid att känna på ett djupare plan genom hur han är mot andra, hur han är i olika situationer osv. Du skulle säkert kunna avgöra betydligt bättre även hur ganska okända bekanta irl skulle vara att resa med, alltså om de gick att lita på. Det här beror på att ni två nu nästan bara kommuncierat genom text och genom kanaler där man otroligt mycket kan styra vilken bild man ger av sig själv. Räkna absolut inte med att du känner honom eller vet hur han kommer att reagera. Hur vet du på allvar att inte han lämnar dig i sticket i en rån-situation, eller struntar i alla era gemensamma planer för att han vill göra något annat, eller träffar en snygg tjej som han blir handlöst förälskad i mitt under resan, eller smusslar något i din drink. Han verkar inte vara typen, men du kan aldrig någonsin lita på honom till 100%.
Du kan absolut resa med honom ändå om du vill, för det är alltså dig själv du ska kunna lita på. Om han lämnar dig i ett gathörn i en främmande stad, vad gör du? Kan du ta hand om dig själv, exempelvis inte råka dricka för mycket vin en kväll, inte bränna alla pengar på souvenirer, kan du säga nej om han bjuder dig på en joint, kan du hitta eget ställe att sova på om det kniper osv? Det blir en balansgång mellan att ha kul och ta hand om dig själv, tror du att du klarar den? Högst troligen är det tryggt att resa med honom, högst troligen går han att lita på, och jag säger inte att det är direkt farligt att resa iväg, bara att du ska vara på din vakt. Hope for the best, prepare for the worst.
Om vi överdriver ett exempel här nu: Vad har HAN för förväntingar på er gemensamma resa, hur ser han på dig? Han verkar vara betydligt vanare än du på att luffa runt; är du kanske är mera ett tillfälligt sällskap på hans självständiga resa, medan han är målet och den enda meningen med din resa, eller? Kanske är du en av flera tjejer han är kompis med och bara råkar vara den som hänger med honom under den här biten? Vad förväntar du dig innerst inne av honom och resan? Drömmer du däremot om att förlora din oskuld till honom under cikadornas sång i ett sammetsmjukt mörker, om hur ni ska skriva heta kärleksbrev sedan under ert distansförhållande...? Eller vill du att han ska vara den bästa tjejkompisen fast kille som du upplever ditt livs äventyr med, som i någon Cosmopolitan-story eller skönskriven och editerad ungdomsblogg? Typ att solen skiner hela tiden och regnar det, så springer ni skrattande till drömsk musik med jackorna över huvudet genom de spanska gatorna som i en resereklam? Som sagt, jag överdrev nu, men för att förvissa mig om att du tänkt på det här valet ur alla möjliga perspektiv.
Och så PRATAR ni igenom det här på allvar först. Fråga honom om allt jag räknat upp och tusen saker till. Förväntar han sig att ni ska ligga med varandra? Hade han tänkt röka på när ni är tillsammans? Vill han verkligen resa just precis med dig eller är du bara ett stort plus i kanten på hans egen upplevlse? Jo, du måste våga fråga honom om allt det här och du måste våga berätta vad du tänker, känner och vill. Annars tar du inte ansvar för dig själv och då är du ute på tunn is (lämnar för mycket åt slumpen) och då tycker jag inte att du ska fara. Det är min åsikt, men ditt beslut, såklart.
När det gäller allt det praktiska, så faller det på ditt ansvar att reda upp det. Jo, du skulle säkert vilja att jag presenterade alla lösningarna färdiga åt dig, men av det lär du dig inget. Jag vill att du ska förbereda dig på den här resan genom att lösa allt själv, ta reda på, ringa runt, ordna, ha en plan B och gärna en plan C... Det är även du som ska lägga fram dina argument för din mamma, kan du övertyga henne? Klart att mammor är överbeskyddande till naturen, men det är också sådant som en våldtäktshandlingsplan som kan få henne att våga lita tillräckligt mycket på att du kommer att klara dig, inte sådant som huruvida du får med allt i packningen. Men känns redan det praktiska som för svårt, så kanske är du kanske inte redo för det här? Eller vill innerst inne inte? Känns det inte riktigt bra, så är det kanske din självbevarelsedrift som talar? Du låter ändå lite osäker i hela din fråga... Kanske kommer det fler tillfällen framöver, kanske inte - eller så kanske det inte spelar någon roll ifall du missar den här "chansen". Alla chanser i livet är inte värda att ta, andra ångrar man att man inte tog och vissa ångrar man ATT man tog. Som vanligt saknar vi den där kristallkulan här på Decibel att skåda in i din framtid med...
Jo, jag låter säkert hård nu, eller överbeskyddande eller tråkig, men det kan jag gärna vara så länge du är trygg, oavsett om du reser eller inte. Klarar DU dig, så är jag nöjd <3 :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott