Tråkig som person
25.11.2015
Hej! Ibland tycker jag att jag är så TRÅKIG. Önskar jag var mer av en naturlig glädjespridare. Är ganska reserverad av mig, tänker mycket och har visserligen nära till skratt, men det är sällan jag får andra att skratta annat än genom någon rolig historia jag varit med om. Men sådana där fiffiga små kommentarer som får andra att skratta, näe.
I min idrottsgrupp är det några som är så där utåtriktade och naturligt roliga. Önskar jag vore som de, vill känna den samhörigheten. Ibland försöker jag skriva någon rolig kommentar om någon lägger upp något i vår facebookgrupp, men mina kommentarer blir inte gillade av så många... Däremot de av de mer utåtriktade. Är det för att de "är" sådana? Jag begriper inte :/
Varför är de spralliga eller de som är framåt alltid mer eftertraktade och sådana som folk vill umgås med? Får alltid höra att sådana som jag "också behövs", men min funktion är mycket tråkigare. Jag är den som tänker mycket, som är ganska tyst ofta, kanske den som ger råd och stöd. Urtrist, jag vill inte vara den personen. Vad ska de vara bra för? Sådana får väl inte jobb heller, för då ska man bara vara framåt.
Det är mest ospännande människor som drar sig till mig känns det som. Usch, att jag ska tvivla så mycket på mig själv! Just nu känner jag mest så i min idrottsgrupp. Kanske borde jag inte ens försöka vara rolig/skriva roliga kommentarer, för det är ju inte sådan jag är egentligen.
Ibland känner jag mig riktigt omtyckt. Då är allt på topp. Hur vet jag vilken känsla som stämmer bäst överens med verkligheten?
Man kan säga att jag har en svacka i både självkänsla och -förtroende just nu. Hejhej

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.11.2015
Moi Hejhej!
Det är så att då man hela tiden är med sig själv, så kan man lätt uppleva sig själv som tråkig...det gör säkert alla ibland, men jag har goda nyheter; det betyder ändå inte att andra tycker att du är tråkig! Har föreläst om självkänsla och självförtroende vid skolor och sagt just det som du också nämner att du har fått höra förr -att alla behövs, också de som inte babblar på hela tiden, men det betyder inte att du som en tystare person är tråkig eller mindre värd än andra, utan att det är just den som är din styrka!
Tycker att du nu ska fundera på vad du är bra på och gräva fram dina juveler ur dig! Det är nu kanske bara så att du inte riktigt vet vilka de är själv heller ännu. Du får glömma ordet tråkig helt och hållet eftersom det draget hos dig kan betyda t.ex. intressant eller bra på att lyssna för någon annan! Du behöver inte börja lossas vara något som du inte är...det känns säkert inte bra, utan fundera på dina verkliga styrkor och skriv ner dem på ett papper sedan så du inte glömmer bort dem då du har "dåligare" dagar. Du kan också fundera på sådant som du vill utvecklas i, men bestäm då att du övar på de sakerna och försöker bli bättre i dem i stället för att grubbla på dem. Man kan utveckla sig själv om man vill -det är bara du själv som kan hindra det genom att tänka negativt, så försök vara öppen och positiv för allt så går det säkert bra vad än det är!
Annars så kommer vi att ha just självkänsla och självförtorende som nästa månadens tema, så läs gärna våra sidor inom de närmaste dagarna så kan du få bra tips på hur man kan hitta sina styrkor m.m. sånt!
Kom ihåg att du är en unik och fin person!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
P.S. Lästips: Mia Törnbloms Du äger!