trött på världen
23.12.2014
"Du kan inte ändra på något!".
Jag är trött på att leva som en kvinna. Inte pga mens utan pga samhället.
Sexism
objektifiering
våldtäkter
Männens misshandel mot kvinnor
Idealen
Diskriminering
Hatet mot feminister
Jag är emot detta.
Har samlat ihop mcyket fakta om sexismen och objektifieringen. Man mår illa.
Anyways, eftersom jag följer svenska källor vet jag inga feministiska verskamheter i Finland.
Vet ni? I sverige finns: unga feminister.
Finns det liknande i Finland?
I sverige kan man anmäla till RO om objektifierade reklamer men i Finland då?
Dessutom har jag läst olika människor berättelser om hur de blir bemötta av samhället.
Hur människor använder deras sjukdomar som skämt.
Det vill jag också få slut på.
Nu till saken:
Mina vänner använder ofta: motherfucker (modersförolämpningar) i sina skämt. Nigga (som tydligen ska vara ett vänligt ord), hora, parkinson, cp, ADHD.
Osv.
När jag påpekar vad de sagt säger de att det bara är skämt. Bara på skämt.
De blir irriterade på mig och säger att de inte menar illa när de kallar någon hora. (Bara utan anledning!)
Motherfucker i varannan mening.
Jag klarar mig bra utan att använda orden så varför kan inte de det också?
En gång blev de så irriterade på mig och sa: "Du kan inte ändra på världen!".
...
Så jag ska då som acceptera hur dagens språk smutskastar kvinnor och gör sig rolig över allvarliga sjukdomar.
Eller sexuella läggningar och kroppsform.
Varför är inte 'män' lika roligt att skämta om?
Dadfucker
Anyways så sårade det mig.
Jag kan inte påverka världen.
Jag är bara en kvinna som ska va tyst och puta med bysten.
En kvinna som ska lida för att se fin ut (festkläder, ugh).
Det skulle vara så enkelt att strunta i att vara feminist och ist bli sexist, sluta att störa sig på de djupt uringade t-paitorna och alla tröjor som e genomskinliga som visar BH. Spela svag och dum.
Men, nej.
Det blir ju fel det också. Jag vet inte vad jag skall göra!
Det känns som om jag har gjort bort mig.
Skämt bort mig för att jag trodde jag kunde ändra människor.
Min kvinnliga kompis sa att hon inte brydde sig om sexismen och objektifieringen.
WHAT?! Hon bryr sig ärligt talat inte att man använder nakna kvinno kroppar för att marknadsföra ex krokar.
Denna värld.
Men ärligt talat förstörde detta min kväll.
Borde jag bara acceptera att kvinnor är förtryckta fö som, jag kan inte ändra människor som måste kalla mig för hora och taffsa...
De blir irriterade och arga på mig och vänskapen minskar för varje gång jag påpekar dem.
Du kan inte ändra världen...
Jag kan inte ändra någon...
Jag är bara så trött på att vara rädd för män! Kvinnor är fantastiska varelser!
Men... jag är bara den där sura feministen som försöker något.
Allt är bara så pinsamt...
allt är på skämt...
jag vet int vad jag ska göra...
ledsenWBfeminist

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hej kära ledsenWBfeminist
Jag kan förstå att du känner uppgivenhet över allt som folk kläcker ur sig, men vi kan inte förändra hela världen hur gärna vi än skulle vilja. Tyvärr, fast hur illa det än är. Vi hade en intressant diskussion under lunchen idag och funderade över alla krig i världen och vad de kan bero på osv. Vi kom till att det nog är omöjligt att få till stånd fred på jorden och att alla skulle hålla sams. Man behöver bara se på dagis barn, redan de har olika åsikter och slåss. Det är ju så att människor kommer för evigt att ha olika åsikter och funderingar om saker å ting. Vissa som är mera övertygade om att just deras sätt är det enda rätta kommer att outtröttligt försöka övertyga de som tycker annorlunda om att de har fel. Nu menar jag ju inte att du inte skulle ha rätt i dina påståenden. Tvärtom, jag innstämmer å det allra bestämdaste. Du har helt rätt i allt du skriver. Det är för hemskt vad folk slänger ur sig, "bara på skoj", eller utan att mena något. Man tycker ju att vi alla borde kunna tänka efter lite mera innan vi låter munnen tala. Men så är det inte, tyvärr så finns det en hel massa människor som kan vara hur kloka och fiffiga som helst men som inte tänker längre än näsan är lång. De tänker inte att deras ord kan såra och göra illa andra människor.
Du är en stark människa som ryter till och kräver en förändring, hoppas på sikt att saker å ting kan ändra sig. Men vi kan inte slåss i det oändliga heller, det mår bara vi själva sämst av.
Fortsätt att visa att dylikt uppförande inte är ok. Kanske det ger åtm någon en tankeställare och om ens 1% av de som gör så här skulle ändra sig så är ju redan det en vinst i sig. Men låt det inte ta över ditt liv, låt det inte förstöra alla vänskapsband, det är det inte värt. Ingen kommer att tacka dig för att du går miste om allt fint som ändå finns i livet bara för att försöka slåss för en sak som kan tyckas oövervinnerlig.
Kram från ungdomsinformatören Sanna