Två kvinnor som biologiska föräldrar - möjligt?
21.03.2016
Hej! Jag har en lite annorlunda fråga som jag inte vet var jag kan få svar på den någonstans. Jag undrar om det någon gång i framtiden kommer att bli möjligt för en kvinna att befrukta en annan kvinna och göra henne gravid? Alltså att hennes arvsanlag smälter samman med den andra kvinnans arvsanlag. Typ att en cell från befruktaren förändras på konstgjord väg så att den liknar en spermie. Resultat: barnet har två kvinnor som biologiska föräldrar. Är detta teoretiskt möjligt? Skulle vara så häftigt, och antagligen härligt för lesbiska par. B

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.03.2016
Hej!
Som du säger, detta skulle vara härligt för lesbiska par - men skulle vetenskapen idag vara ens i närheten av det här, så skulle vi nog ha hört om det i media redan. Jag hittade genom en snabb googling en lite liknande fråga som din, http://www1.biol.lu.se/fraga/?p=418 och där sägs nog att man har kunnat få fram möss med två pappor eller två mammor. Men det finns en massa komplikationer runt det och framförallt en massa etiska frågeställningar, och biologen i svaret konstaterar att det nog knappast någonsin kommer att vara genomförbart i någon större utsträckning på människor. Så i teorin: ja, i praktiken: njää, ne, det kommer nog inte att vara ett alternativ för lesbiska par i framtiden.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott