Våågar inte
29.04.2014
Hej kan ni hjälpamig? Ja fyller 14 i år och jag vågar inte sova borta ja vill men vågar inte till hösten skall vi på en lägerskola från skolan denär 4 dagar hjälp mig för ja vill men vågAr inte ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.05.2014
Hej ...!
Förlåt att du fått vänta lite på ditt svar, det är full rulle här med alla frågor, ett svårt månadens tema (psykiskt illamående) och alla möten - men nu ska vi ta itu med din fråga och vi hoppas självklart att vi kan hjälpa dig!
Vi har dessutom precis svarat på en liknande fråga, så du är absolut inte ensam om att vara rädd att sova borta! Det är faktiskt så att de flesta ungdomar går igenom en liknande fas i något skede, för någon är den längre och starkare än för andra, men det är definitivt inget att skämmas för! Och det går att komma över det - vi lovar!
Men det kommer kanske inte att vara så lätt, det enda sättet är att trotsa sin rädsla. För det är vad det är frågan om, en rädsla att sova över hos någon annan eller någon annanstans, i en plats som inte är lika trygg som hemmet där allt är bekant och där föräldrarna och syskonen finns. Men för att övervinna din rädsla måste du alltså trotsa den - för att bli av med rädslan måste du helt enkelt sova borta hemifrån.
Därför föreslår vi att du börjar träna i god tid. Visst, det kan kännas skrämmande, med prova på att sova över hos någon kompis eller släkting som du känner dig trygg med några gånger före lägret. Vi lovar att du inte känner samma hemlängtan och ångest efter några gånger. När du vågar trotsa ångesten första gången och när du märker att du kan vinna den, kommer ditt självförtroende att växa och "problemet" kommer att försvinna så småningom.
Ett mellanstadie i träningen kan vara att prova på att sova tex i tältet eller husbilen på den egna gården på sommaren. Då är du ju nästan borta hemifrån men ändå inte.
Det kan kanske också hjälpa lite att prata om saken med någon. Har du berättat om det här till dina föräldrar? Om ångesten blir riktigt stor kan du också gå till kuratorn och prata om saken. Hon/han kan hjälpa dig att förstå bättre varför du känner som du gör och vad mera du kunde göra för att lätta på ångesten. Fastän det kan kännas dumt att prata om saken med någon så kan det faktiskt hjälpa att få hjälp och råd från någon annan och veta att man inte är ensam om saken.
Några konkreta tips som kan göra det lättare att sova borta hemifrån:
- gör roliga saker som du gillar på kvällen - filmkväll med roliga filmer, tjejkväll med ansiktsbehandlingar, spela spel etc. Ha något att göra, då hinner du inte tänka så mycket på att du inte är hemma. När det sedan är dags att gå och lägga sig kan du kanske lyssna på en ljudbok på mp3/ipoden eller lyssna på musik innan du somnar. Att lyssna på något brukar hjälpa att hålla tankarna från det man inte "borde" tänka på.
- Ta med egen dyna. Den kan ha en lugnande effekt när du ska gå och lägga dig och den doftar av hemmet. Om andra inte har egna dynor etc. med och de undrar varför du har det, kan du ju tex. säga att du får sjuk nacke om du sover med dåliga dynor.
- Skicka ett meddelande eller kom överens med dina föräldrar att hålla kontakt innan du går och lägga dig. Det kan hjälpa dig att somna och känna dig trygg när du vet att de tänker på dig.
Du kommer nog att ha roligt på lägret (och andra gånger också när du sover över hos någon kompis) om du bara vågar och inte bara tänker negativa tankar och på rädslan att sova borta. Låt inte rädslan vinna! Kanske du kunde låta dig själv tänka på hur roligt du kunde ha istället och hur bra du kommer att klara det? För vi är säkra på att du kommer att göra det, du har hela sommaren att träna på det! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott