Vad ska jag göra?
09.07.2015
jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det är så att jag är muslim (och stolt över det) men det är så svårt för att det finns en regel inom islam som säger att man inte får tappa oskulden innan man har gift sig, men nu så börjar jag ju gå in i tonåren och man vill ju utforska olika saker och vilja kunna gå ut med killar och så men jag får inte. Det har vart flera killar som jag har gillat och de har gillat mig, sen när de frågar ifall man vill bli tillsammans så är det så svårt att säga nej för att du verkligen vill vara med den personen. Sen är det så att mina föräldrar skulle vart jätte arga ifall jag skulle säga att jag är ihop med nån kille osv. Jag älskar min religion och så men jag vill VERKLIGEN kunna vara med killar och se hur det känns, för att man blir så himla avundsjuk när man ser andra par på youtube, i skolan osv. Sen har mina föräldrar också så stora förväntningar från mig, att efter gymnasiet så måste jag pluggar vidare mm, men tänk huur lång tid det kommer då ta tills jag gifter mig. Förlåt att det blev så långt men ville bara dela med mig och se ifall ni har några tips. <3 Tjej 14 år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej Tjej 14 år!
Först måste jag ärligt medge att det här med att tänka på kärlek och sex ur en annan religions synvinkel inte hör till min kunskapsbas. Visst har vi muslimska invånare här på andra sidan Östersjön i Österbotten också, men jag har aldrig diskuterat det här perspektivet mera ingående med någon. Därför känner jag att jag inte har så mycket insyn i det så att jag skulle kunna ge vettiga råd, vinklar och tankar till hjälp. Därför skulle jag, speciellt så här i semestertider när vi annars också har lite brist på tillgängliga sakkunniga i vårt eget expertnätverk, gärna be dig ställa din fråga på någon av era svenska ungdomsforum. Är du bekant med tex ungdomar.se, umo.se eller tjejjouren.se? Där finns säkert vuxna (och andra unga) som har mera erfarenhet av islam - kärlek. Eller prata med er skolas kurator sedan i augusti? Hoppas du får bättre stöd och hjälp av någon av dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott