vågar inte "komma ut"
08.12.2014
Jag är bög och har inte berättat det till någon och jag har alltid varit lite utanför och har inte alltid haft så mycket vänner och har inte det nu häller. Jag tror om jag berättar det nu så ar jag rädd att jag skulle mista de vännerna med.
Jag har vett detta nu säkert ett och ett halvt år. Jag har accepterat denna sak till mig själv och har sett att många populära "kändisar" på t.ex. youtube har på senaste tiden accepterat sig själva mera och det har också hjälpt mig att acceptera att saken är såhär men jag är ändå rädd för att berätta till någon vad tycker ni att jag skulle göra och vem skall jag berätta först till
Fredrika Bistrom
Sexualfostrare Fredrika svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.12.2014
Hej!
Nu har vi skickat din fråga till Fredrika på Regnbågsankan rf, hon har säkert tips och råd åt dig!
Vi håller dessutom på att samarbeta med Regnbågsankan om nya texter om htbiq på våra sajter, så kika lite redan på vad vi har och på vad de har inom ämnet :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Det är ett stort steg du redan tagit. Du skall vara stolt över dig själv. Bara att skriva en fråga till decibel är för svårt för många. Att ha kompisar är viktigt för oss alla och för de som hamnar på sidan kan det vara knepigt, även för de som inte är gay. För att få fler vänner kunde du pröva på en ny hobby, leta på nätet om det finns fritidsverksamhet där du kunde träffa folk och satsa på de kompisrelationer du redan har. Kanske någon av dina vänner har en hobby du kunde pröva på, och på så sätt komma närmare? Då du känner dig trygg med en kompis kan du berätta att du är gay. De flesta reagerar bra men vissa kan behöva tid att smälta en nyhet. Är du rädd för att berätta åt vännerna kanske du har en släkting, familjemedlem eller en lärare i din närhet som du kunde snacka med först? Skolhälsan, skolläkaren och skolpsykologen ger möjlighet att snacka med någon professionell. Föreningen Regnbågsankan (där jag jobbar), som finns till för homo- och bisexuella och transpersoner i Svensfinland har en ungdomsgrupp i Jakobstad som arrangerar träffar på veckslut eller vardagar.
Om du har möjlighet att resa under en helg så skulle det vara bra att träffa likasinnade unga i en trygg miljö. Vi planerar även starta en ungdomsgrupp i Vasa. Vi har också en jourmail som vem som helst kan skriva till anonymt/med namn om ämnen som berör sexuella minoriteter och könsminoriteter: regnbagsjour@gmail.com. Att komma ut är något som förr eller senare blir aktuellt för de flesta som inte är hetero. Det finns många olika sätt. En del berättar rakt ut åt alla de känner, andra väntar tills de hittar sin första pojk- eller flickvän, berättar bara åt en god vän eller berättar det sakta genom små tecken. Att bära en regnbågspins, berätta att du gillar en homosexuell idol eller säga att en person av samma kön är snygg är ett indirekt sätt att få folk att ana. Du besämmer själv när det känns rätt. Kom ihåg att homosexualitet är mycket vanligt, normalt och ingen har rätt att kritisera din läggning, säga något ful om homosexualitet eller kalla det för något som går att bota. Vi har alla rätt att vara oss själva och få respekt.
Fredrika Biström, Regnbågsankan, www.regnbagsankan.fi