Var är min jävla mens
02.06.2025
Hej! Min mens har varit borta i typ fyra månader
kanske längre. När jag har mens brukar jag ha mycket mens och min mens är oftast oregelbunden. Jag Har problem med maten och mår inte så bra. Obs jag är 15 år och fick min mens för två år sen. Har också flyttningar Som vanligt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.06.2025
Hej,
För att mensen skall dyka upp regelbundet är det egentligen en massa olika faktorer som skall stämma perfekt, så det är inte alls konstigt att det ibland trasslar till sig. Med andra ord behöver det inte betyda att någonting är fel. Du skriver att din mens började för ca två år sedan, och att den även tidigare har varit oregelbunden, så jag ser ingen anledning till panik.
Du skriver också att du har problem med maten och att du inte mår så bra. Jag vet förstås inget annat om dig än det du skriver, men om det t.ex. är så att du har en ätstöring, om du har gått ner i vikt under det senaste halvåret eller om du helt enkelt inte får i dig tillräckligt med energi via maten så är det kroppens sätt att spara energi att "stänga av" mensen, eftersom det då inte finns tillräckligt med reserver för att kvinnan skulle klara av en graviditet. Så OM det kan röra sig om detta i ditt fall, att du helt enkelt äter så lite att din kropp börjar välja bort funktioner för att du skall överleva så är det viktigt att du får hjälp så att hela du kan börja må bättre.
Om du däremot inte tror att det hänger ihop med ditt ätande, så tycker jag att du skall ta det lugnt nu under sommarlovet, men att du kan kontakta en läkare då solan börjar igen på hösten. I de flesta fall börjar man inte undersöka varför mensen är borta förrän den har varit borta i över 6 månader - just för att det är så vanligt. Så försök ta det lugnt och ge din kropp det den behöver, och om situationen är densamma i augusti så kontaktar du hvc.
Om någonting blev oklart är det bara att fråga.
Kram,
Tessi