varför?
09.06.2014
Hej! Förut hade jag sån ångest över att jag rodnade så lätt men jag har tagit mig ur den där fasen där jag tyckte att det var hemskt. Nu bryr jag mig inte så himla mycket. Om jag har smink är jag jätte självsäker och tycker nästan att det är gulligt när jag rodnar lite. Och jag blir nästan aldrig generad längre. Men om jag inte har smink, så fast jag känner mig glad och så så blir jag alltid så ledsen då jag ser i spegeln och är helt röd. Och jag fattar inte varför jag är det. Skulle jättegärna vilja kunna gå utan smink men känner mig så obekväm och det känns som att vissa folk ser konstigt på en.
Kan det vara nåt fel eller är det bara så här jag ser ut?

Nuorisotiedottaja Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
13.06.2014
Hej vännen!
Kanske är det så här du ser ut - men det är inget fel med det! På riktigt, det är inget fel med att rodna eller vara den typen av människa som lätt blir röd i ansiktet tex vid ansträngning. Det är lika okej och normalt som att ha väldigt mörkt under ögonen eller behöva glasögon. Det som är märkligt och konstigt är kanske istället att "alla" verkar vilja dölja sådana här saker med smink, linser, hårfärg, hårförlängningar... och i förlängningen till och med med skönhetsoperationer. Man ska nog i allmänhet inte vara naturlig nuförtiden - det ska bara se ut som om man var naturlig. Ofta blir man ju faktiskt riktigt förvänad till och med när man ser nära bekanta eller jobbkompisar eller liknande utan smink och fixat hår, man är bara så himla ovan!
Därför kanske det också är okej att du gömmer din rodnad bakom sminket när du känner för det, alla andra gör ju också så. Huvudsaken är ju ändå att du kan känna dig någorlunda självsäker och trygg med ditt utseende så att du inte går omkring och tänker på det hela tiden, så att det inte drar ner på både humör och självkänsla. En vacker dag kanske du kan rodna inför vemsomhelst utan besvär, men både nu och för resten av livet kan du själv välja när och vem du visar dig osminkad inför. Du bestämmer ju över dig själv, eller hur?
Huvudsaken är alltid vad du tycker om dig själv. För faktiskt så spelar DET lååångt större roll än vad andra tycker om dig, eftersom ditt eget tyckande påverkar allt från ditt kroppspråk till ditt mod. Det syns alltid på dig vad du tycker på dig själv och även om inte folk medvetet tolkar tex ditt kroppspråk till att du skäms för att du rodnar, så känner de nog av något, kanske tex tycker att du verkar underlig. Vad man tycker om sig själv färgar av sig i utstrålningen man ger ut, i hur man bemöter olika saker eller människor, i humöret... Alltid bäst att jobba på sin insida. Utsidan är bara skalet och den förändras med tiden och med olika insatser, som en bra foundation eller concealer. (oj, btw, har du testat den där CC Cream:en "Nude Magique" som ska motverka rödhet? Finns säkert i närmsta större varuhus). Det är framförallt din insida du ska leva med, vännen ;)
Bästa "botemedlet" mot komplex är ändå att inte tänka så mycket på dem. Ge inte just den kroppsdelen så mycket makt, tex rent praktiskt genom att inte stirra på dig själv i spegeln när du är röd. Skit i spegeln och gå ut och var glad ifred istället. Lev istället! Okej? <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna