vegetarian??
15.10.2015
hej! jag undrar om jag kan/får bli vegetarian fast jag är så ung och ännu växer eller om jag måste äta kött å kyckling? jag undrar också om vegan och vegetarian är samma sak? en tjej

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Måste nog säga att jag inte kan svara på din fråga om du måste eller inte måste äta kött för det kan inte jag avgöra -vår personal trainer Sarah har i en liknande fråga svarat att det är nog nästan så att alla måste bestämma det själv.
...Föräldrarna har kanske också något att säga ännu då man är minderårig. Det är ändå viktigt - i synnerhet då man ännu växer - att man får i sig alla de näringsämnena som kroppen behöver och om man lämnar bort något helt och hållet, kan något viktigt utebli. Det är alltså nog bra att äta "varierad kost" och se till att man får något ur varje näringsämnesgrupp. Det betyder att man inte ska endast äta t.ex. pasta eller fisk eller kött, utan variera maträtter varje måltid. De näringsämnen som kroppen behöver är bl.a. kolhydrater, fetter och proteiner och på våra sidor om kosten kan du läsa mer om i vilken sorts mat de här näringsämnena finns. De sidorna hittar du här.
Protein är alltså det näringsämnet som finns just i kött, fisk och kyckling och det är också det som kallas för kroppens byggstenar. Om du äter lite av allt, så tror jag att du mår bra och att du kan växa på det sättet som det är tänkt. Om man vill äta hälsosamt, så brukar vår expert kostrådgivare-sjuksötare Anna säga att man ska äta regelbundet och åtminstone två varma måltider varje dag samt frukost, mellanmål och kvällsmat. Vanlig husmanskost säger hon är bra och det brukar innehålla allt som behövs. Du kan läsa mera om grundregler för en hälsosam kost här.
Sen till fråga om vegan och vegetarian. En som kallar sig vegan, äter inte kött (inklusive fågel, fisk, skaldjur), ägg eller mejeriprodukter. En semi-demi-vegetarian avstår från rött kött, men äter fågel och mejeriprodukter. En lakto-ovo-vegetarian äter inte kött men nog ägg och mejeriprodukter. Det finns väl många olika benämningar på olika sorters vegetarianer, men största skillnaden är väl den att en vegan väljer bort mera än en vegetarian gör.
Hälningar, ungdomsinformatören Jenny