vet inte hur jag ska göra
15.04.2014
Hej! Jag vet aldrig hur jag ska förklara det här för någon, så det inte blir så invecklat.. men måste ju börja någonstans :) jag och en kille som är 2 år äldre än mig har skickat i ett par månader, och han har sagt att han tycker om mig, och han frågar ofta om jag vill hitta på något osv. Och jag har varit flera gånger med honom, men han skulle vilja vara ensam med mig någon gång, har han sagt. Men jag vågar inte... :( han har frågat om jag har några känslor för honom, och jag har sagt prick som jag tycker, att jag bara vill var kompis. Men det är det som är problemet, jag vill nog vara me honom (säkert ensam nångång också, men jag är allt för blyg, jag tänker bara på vad jag ska säga så det inte blir så tyst och pinsamt! Ovh på samma gång kmr tankarna att jag är för liten för ett seriöst förhållande och att jag aldrig lyckas med något sånt här. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra! tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.04.2014
Hej tjej!
Vet du, vår första tanke är nog att du ska lita på din instinkt, din inre röst. Du VET nog vad du själv vill och inte vill, så våga lita på dig själv. Det finns säkert många bra orsaker till att du känner att du inte riktigt ännu vill hänga ensam med honom, att du är lite osäker inför något mer seriöst förhållande osv. Och det är helt okej, du får absolut känna så! Ingen har rätt att stressa in dig i något du inte är säker på själv, varken någon skild person, grupptrycket eller samhället i allmänhet med sina "borden" och "måsten". Speciellt när det gäller kärlek ska man inte gå med på saker som man inte tror på själv just där och då och man ska inte göra saker bara för att andra verkar vilja det. Men överlag också. Känner du dig inte redo för ett visst utvecklingssteg (vilket ett förhållande skulle vara, både för er och för dig som person), så ska du inte tvinga dig själv. Det kan inte bli bra då, utan sannolikheten är större att det blir något du känner obehag för eller ångrar sedan.
Du kanske inte måste bestämma något nu? Du kanske inte måste göra något ännu? Kan du säga som det är åt killen, att du är lite osäker på vad du vill och vad du tycker och känner, och att du behöver tid på dig att klura ut det? Att du gärna hänger med honom tillsammans med andra och lär känna honom bättre, men att du vill ta det lugnt och långsamt? Jo, han kanske gillar dig, men han har inte rätt att kräva något av dig för det. Det är ditt liv och du bestämmer både vad du vill och inte vill och när du känner dig redo för vilka saker.
Så småningom kommer du att känna mera vilja att hänga med honom/killar/någon annan speciell kille mera, så småningom blir du kär och nyfiken på kärlek och parförhållanden och vill ivrigt börja pröva på. Så försök att ha tålamod tills dess och stå på dig när folk vill att du ska göra som de vill. De flesta av oss kommer alltid att känna oss osäkra och okunniga när det gäller kärlek, för det är något vi alla måste lära oss, ingen kunskap vi automatiskt föds med. Du kommer nog att "lyckas med något sånt här", som du skrev, så småningom när tiden känns rätt för DIG. Kanske om en vecka, kanske om ett år eller fler. Huvudsaken är alltså att du lyssnar på dig själv, annars kan du skada dig själv.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna