vill va sjuk
11.11.2015
Det är så att gjort en test via netet. Psykologtest.se tro ja de va. Å ja fick jätte höga tal på depression,anorexi å bulimi. Hur kan jag ha anorexi om min bmi är 23? Jag vet inte om ja har depression men mår väldigt dåligt. Humören svänger. Ena studen ler jag av ett skämt eller så åså nästa sekund känner jag mig ledsen,misslyckad och bara missfostet. Inte tillräckligt bra och att inte duga och jag tänker ofta på mina problem, misstag osv. Kan jag ha depression? Har tänkt på mordförsök å försökt 1 gång... Vill inte sluta som de andra. Vill vara här å stötta min familj å vänner. Hur ska jag se livet ljust? Å gå ur depression isf utan att behöva be om hjälp.
Anorexi å bulimi... Hur får,man dem? Anorexi stämmer,nog,it fö ja e fet. Bulimi vet jag inte om jag är påväg till nujust. Men ja vill va sjuk. Ja vill få anorexi bara fö jag blir smal då. Har läst om i DIN historia här i decibel och det var en tjej som hade en exact historia eller de sättet hon berättar på stämmer,in på mig. Nu iaf e hon friskt och jag tror jag kan också det. Få anorexia tappa vikt och sen frisk. Har leta å allt hir man går ner i kilo har gjort som de sa men mten e problemt. Då ja e i skolan klarar ja att it äta, men min bff tvingar mig elr ka vill inte att hon ska veta att ja har problme. Här hemma kan ingen stoppa mig, jag äter å äter.. 400Kcal minnst x( åså tränar jag 1h sen promenad 1h. Brukar alltid ha 500kcal över som de sa drt,ska va. Å jag har försökt i flera månader men kan inte gå ner så ja tänker dieta. Mat strejka.
Men vad ska jag göra så att ingen märker? tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
17.11.2015
Hej!
Vi har skickat din fråga till Camilla P, hoppas svar kommer riktigt snart <3
Ett litet PS om Din story om Felicias sjukdom. Tanken var nog inte att det skulle vara ett "bantningstips", utan visa hur otroligt mycket smärta det kostar att insjukna i anorexi, hur mycket lidande (också för alla dina nära och kära som påverkas) och hur osäkert det är om man överhuvudtaget någonsin blir frisk från en ätstörning.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
NU kommer äntligen svaret
Hejsan!
Du skriver om två saker: Den första saken är att du känner dig nedstämd och misslyckad, som ett missfoster. Ibland har du tänkt på självmord och försökt en gång. Humöret går upp och ner. Men samtidigt vill du finnas kvar och stöda din familj och dina vänner. Du vill inte sluta som de andra, berättar du. Du önskar att du skulle ha krafter att börja må bättre på egen hand så att du slipper be om hjälp från någon utomstående.
Den andra saken är att du vill veta hur du kunde bli smalare för du är inte nöjd med ditt utseende. Du frågar efter råd om hur du kunde matstrejka så att ingen märker. Du vill insjukna i anorexi för du tror också att du tillfrisknar när du gått ned till den vikt du trivs med, precis som tjejen i historien du läste om.
Att sluta äta är inte något som jag rekommenderar alls. Dina tankar låter precis som att du vill straffa dig själv. Detta handlar mera om vilken bild du har av dig själv. Fråga dig själv hur mycket du kräver av dig själv? Vad händer med dig när du inte lyckas leva upp till de kraven? Anorexi är en ätstörning som kännetecknas av att man svälter sig vilket betyder att vikten till slut blir så pass låg att normala biologiska funktioner inte kan upprätthållas. Det är en allvarlig sjukdom som leder till att du dör om den inte behandlas. Vanliga tankar man har är att man är livrädd för att gå upp i vikt eller bli tjock, man brukar säga att man har en störd kroppsuppfattning. Bulimi betyder att man äter stora mängder av mat på kort tid och sedan spyr man upp allt tillbaka. Detta kan också vara ett sätt att straffa sig själv på.
Fortsätter du att tänka dessa negativa tankar om dig själv en längre tid så kan inte heller några nya, friska tankar komma in i ditt huvud.
Du vill inte sluta som "de andra" skriver du. Jag lämnar att fundera mycket på det. Vilka är det? Det låter som om du har många människor omkring dig som du oroar dig för. Sen skriver du att du vill finnas kvar och stöda din familj och dina vänner. Till vad behöver de ditt stöd? Är det helt och hållet bara din uppgift eller finns det nån annan som kan dela på bördan tillsammans med dig? Du vill inte heller be om hjälp av någon? Tror du att du besvärar någon om du berättar hur du mår? Skulle man skämmas för dig om du berättade hur du mår?
Man kan tillfriskna från anorexi. Ibland. Tjejen i Decibels historia hade en otrolig tur som tillfrisknade. För väldigt många kan sjukdomen hålla en i sitt grepp under tiotals år. Fast man får sitt ätande under kontroll så finns tankarna kvar under ytan, också fastän man jobbat mycket med sitt självförtroende. Om mat-och viktfixering leder till en ätstörning så behöver man hjälp för att stanna den, det är absolut inget man kan bestämma över själv.
Jag är säker på att din kurator i skolan skulle lyssna på dig. Printa ut det du skrivit här och visa honom/henne. Börjar du må sämre så behöver du allt stöd från din familj och dina vänner för att kunna tillfriskna.
Ta hand om dig!
Camilla