Ångrar att jag strulade
27.11.2022
Jag strulade med en person som är 4 år äldre än mig, jag är verkligen inte attraherad av denna person men jag ångrar ändå att han fick min första kyss och strul. Hur ska jag få bort tankarna om att det kändes fel att göra det? Olyckliga oskulden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2022
Hej,
Tyvärr kan det ibland vara precis som du beskriver. Att man "i stundens hetta" gör saker som man sedan då man hunnit tänka igenom dem kan kännas som dåliga beslut eller rent obehagliga. Det behöver inte  handla om att någon skulle ha gjort någonting fel eller att man har blivit utsatt för ett övergrepp. Situationen kan ha känts "rätt" just i det ögonblicket men efteråt kan man uppfatta den helt annorlunda.
Det du kan fundera på är varför det just nu känns så fel? Är det för att du "slösade" din första kyss på fel person eller för att du inte är attraherad av honom? Känner du en press på att det borde ha blivit "någonting mer" med personen du hade din första kyss med? Förväntar sig killen att det skall bli någonting mer mellan er? Jag tror att det kanske kan hjälpa dig att släppa ditt obehag om du kommer på exakt vilken tanke det är som "skaver".
En del av vad det innebär att växa och mogna som person är helt enkelt att man gör olika saker, varav vissa kan vara misstag, och att man lär sig av dem. Alla gör någon form av misstag någon gång, och eftersom det inte kan göras ogjort så är det bästa du kan göra att du själv märker det och då kan fatta ett beslut om att inte göra om det. Kanske det helt enkelt är så att det inte är din grej att strula med random personer - och det är helt okej. Det handlar ganska långt om hur man är som person. Vissa tycker att det är okej att strula eller ha sex med personer de inte känner eller är intresserade av - medan andra bara vill göra det om det finns någon form av känslor inblandade, t.ex. någon man är ihop med. Huvudsaken är ju att man vet vad man själv vill och att man inte gör sig själv eller någon annan illa eller går över någons gränser.
Försök att inte ta någon stress över det som hände. Förlåt dig själv för att du fattade beslutet att strula med honom, du kunde ju inte heller veta hur det skulle kännas efteråt. Och även om jag givetvis önskar att alla skulle få ha sin första kyss med någon som är speciell - så har man i vilket fall som helst hela resten av livet på sig att kyssas med speciella personer och det kommer att kännas precis lika magiskt (eller förhoppningsvis bättre) än första gången.
Ta hand om dig <3
Tessi