Är jag gravid?
10.07.2023
i maj efter att min mens hade passerat hade jag oralsex med min kille och nu är jag orolig eftersom jag vet att det har en liten chans att vara gravid vid oralsex även om vi inte gjort vaginalsex. och jag är orolig om hans spermier kommer in i min slida. men den 22 juni blöder jag och det tog 6 dagar och det är lika tungt som min mens och har blodproppar och mitt pad är fullt. men jag undrar fortfarande om det implantationblödning eller mens. och sedan efter 6 dagars blödning tog jag graviditetstest och det var negativt. men jag är fortfarande orolig jag tog igen graviditetstest i juli clear blue (hur många veckor) och resultat var negativt. Jag tog många gånger graviditetstest och det var negativt alla. ska jag tro på resultatet eller? och det är mer än en månad sedan jag hade oralsex men varför negativt så det betyder att jag inte är gravid? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
För att man skall kunna bli gravid krävs det att spermier tar sig in i slidan, d.v.s. genom att penisen är inne i slidan. Man kan inte bli gravid genom oralsex (mun mot könsorgan) eller analsex (könsorgan mot ändtarmsöppning).
Så om ni inte har haft vaginalt sex så behöver du inte alls oroa dig över att vara gravid, eftersom det inte finns något sätt för spermier att ta sig till din slida genom munnen.
Men i det skedet då ni börjar ha vaginalt sex skall ni komma ihåg att använda något skydd så att ni inte behöver oroa er över graviditet.
Kram,
Tessi