berätta om misstanke om könssjukdom
08.05.2023
Hej!
Jag träffade en kille för ca. 1,5 månader sen och vi sen dess har vi haft sex regelbundet. Eftersom vi träffades på en fest och sen gick hem tillsammans kom inte riktigt könssjukdomar på tal innan vi hade sex tillsammans första gången, men vi använder alltid kondom.
Vi har inte talat om STDs ännu.
Nu är det så att jag misstänker att jag eventuellt blivit smittad av en könssjukdom av honom. Jag har tagit ett hemtest för klamydia och gonorre för säkerthetsskull, men jag misstänker att jag fått herpes. (eller sen svamp som kommer och går). Mina symptom är att det kliar ibland (ett par gånger per dag, inte hela tiden) i underlivet, inte i eller runt fiffi utan mer uppåt mot klitoris på insidan av yttre blygdläpparna, främst på vänster sida. Först tänkte jag att jag kanske bara allmänt var känslig för hans "bakterier" eller att rakhyveln jag använder för att raka där nere innehåller nåt jag inte tål. Men när jag tänker tillbaka hade jag typ en finne brevid klitoris kanske en vecka efter att vi haft sex första gången och misstänker alltså att detta var en herpesblåsa. Sen dess har jag inte haft några liknande "finnar" eller blåsor.
Om mitt hemtest är negativt tänkte jag eventuellt ta kontakt med studerandevården ifall symptomen ännu fortsätter.
Om det är så att jag har herpes så är det ju han som smittat mig genom oralsex eftersom jag inte hade symptom innan. Eller kan det vara så att jag haft asymptomatisk herpes-1 i munnen och smittat honom då vi kyssts och att han sedan fört dom virusen vidare till mitt underliv via oralsex? Fast då borde väl inte blåsan/finnen jag hade uppkommit så snabbt efteråt?
Min andra fråga är; borde jag berätta för honom om vad jag misstänker eller vänta tills jag får det bekräftat? Hur säger jag isåfall en sådan sak på ett bra sätt? Jag hade tänkt ta upp snacket om könssjukdomar nästa gång vi ses. Förhoppningsvis har då svaret på mitt hemtest kommit och jag hade isåfall bara tänkt berätta för honom att jag tagit ett test för att va säker men att det var negativt (eller positivt), och sedan fråga honom hur hans situation ser ut.
Om testet är negativt kan jag ju ändå ha t.ex. herpes, men vill inte lägga någon skuld eller oro på honom innan jag vet mer säkert. komplicerad
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.05.2023
Hej!
Kondom skyddar mot alla könssjukdomar samt oönskad graviditet så om ni alltid använt kondom har du inget att oroa dig för. Om någon av er har haft oskyddat sex innan ni började ha sex med varandra kan man ha en könssjukdom men om ni använder kondom kan det inte smitta från den ena till den andra. Om du trots allt oroar dig eller om du börjar märka av konstiga symtom som du inte kan förklara kan man alltid ta kontakt till sin hälsovårdscentral och be att få komma och testa sig. Det är en väldigt okomplicerad och ofarlig grej och något som alla som är sexuellt aktiva borde göra med jämna mellanrum.
Om ni i något skede vill byta preventivmedel och inte längre använda kondom med du är osäker på "var han varit tidigare" så att säga, är det bara att bestämt säga att kondomen inte kommer av innan du har fått se ett negativt test. Du kan även föreslå att ni båda testar er för säkerhetsskull även om du skulle vara säker på att du inte har någon könssjukdom, det kan vara bra så att han inte ska känna sig så utpekad. Det är lite av en principsak att alltid testa sig innan man har oskyddat sex med en ny partner och det är ansvaret man tar när man väljer att vara sexuellt aktiv.
Kram!
Rosanna